Bagi mangsa yang meninggal dunia, mungkin mereka adalah ibu bapa yang masih perlu membimbing anak-anak, atau yang ingin menyambung pelajaran di peringkat yang lebih tinggi, malah ada juga yang sudah tamat universiti dan akan mula bekerja tidak lama lagi. Ada juga yang baru bekerja dan akan menjejak kaki ke alam perkahwinan serta ada yang sudah bersara dan akan menggunakan sisa hidup bagi kebajikan diri.
Bagi yang menerima kecaman pula seperti pengusaha bas, akan menghadapi banyak kerugian setelah sekian lama menaikkan nama syarikat dengan menambah bas-bas serta ciri-ciri keselamatan dengan melabur jutaan ringgit.
Pemandu yang melakukan kemalangan tersebut juga berkemungkinan kehilangan segalanya, termasuk dikenakan hukuman kelak dan mungkin diberhentikan kerja dan tidak dapat menyara anak-anak dan isteri, malah mungkin menyara ibu bapa yang sakit atau tua.
Persoalan ini saya lontarkan kepada semua bukan untuk bersimpati dengan mana-mana pihak yang salah atau tidak salah. Persoalan di sini adalah apa yang patut kita buat. Ramai daripada kita akan berkata kemalangan akibat cuai dan memandu kenderaan dengan laju. Jika kemalangan tiada meragut nyawa, mungkin perkara ini akan senyap begitu sahaja.
Sehubungan itu saya ingin mencadangkan ciri-ciri keselamatan tambahan kepada pengusaha bas ekspres. Selain tambahan kepada sistem GPS dan sistem mengehadkan kelajuan bas, minta diwajibkan ada pemandu gantian yang sentiasa mengawasi pergerakan pemandu pertama, dan tidak mengadakan pemandu kedua yang hanya tidur.
Selain itu mewajibkan pemandu bas memakai alat pendengaran penggera apabila tertidur dan mewajibkan semua penumpang memakai tali pinggang keledar.
Guard rail atau penghadang jalan berbesi hendaklah dinaikkan taraf keselamatannya selain mengkaji kedudukan pokok-pokok besar serta signboard berbesi. Sambungan kepada guard rail yang hanya menggunakan screw patut dinaikkan taraf piawaian keselamatannya. Diminta sambungan dibuat seperti di litar pertandingan permotoran di mana guard rail tiada penyambungan tetapi kosnya terlalu tinggi.
Saya sarankan ia dibuat selang seli dengan jarak lebih panjang dan menggunakan kimpalan keluli yang kuat bagi mengelakkan ia patah atau terkopak jika berlaku kemalangan. Fungsi guard rail sewajarnya meminimumkan impak kemalangan dan bukannya sebagai pembunuh dengan menusuk tubuh kenderaan dan penumpang. Nisbah kematian di negara kita banyak menjurus kepada penghadang jalan besi seperti ini.
Nisbah kemalangan membabitkan pokok dan signboard besi juga terlalu tinggi di negara kita. Pokok-pokok yang begitu dekat dengan jalan raya, terutama di jalan Persekutuan, haruslah dipindahkan.
Jika perlu diadakan lilitan high impact rubberise kepada pokok-pokok setinggi enam kaki bagi meminimumkan kadar kematian jika berlaku kemalangan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan