Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Dosa komunis tidak diampun

SELEPAS hampir setengah abad Darurat berakhir dan dua dekad pula Parti Komunis Malaya (PKM) meletakkan senjata dalam rundingan damai di Hatyai, Thailand luka yang ditinggalkan komunis cukup sukar dilupakan. Komunis telah melukakan bangsa apabila bercita-cita memerintah negara, kekejaman menjadi kaedahnya.
Kekejaman yang menjadikan semua nyawa rakyat begitu murah di tangan komunis dan pembunuhan terhadap mereka yang tidak berdosa berlaku di mana-mana saja. Ini yang membuatkan semua lapisan rakyat tidak mungkin melupakan penderitaan yang ditinggalkan oleh komunis kepada nenek moyang mereka.
Komunis menjadi lebih kejam daripada penjajah yang silih berganti bertandang di negara ini. Kerakusan untuk menjadikan rantau Asia Tenggara sebagai wilayah komunis. Ini juga membuatkan komunis memilih pendekatan kekerasan bagi menjadikan Malaya sebagai negara komunis.
Perihal kekejaman dan kejahatan komunis di Malaya waktu itu diperkatakan dalam banyak buku yang ditulis berdasarkan kajian ilmiah dan juga pengalaman penulis. Misalnya Communism and the Emergency oleh Anthony Short. Buku ini menyentuh tentang usaha membanteras kegiatan komunis dan juga rundingan di Baling.
The Communism Strunggle in Malaya oleh Gene Z. Hanrahan, Hearts and Minds in Guerrilla Warfafe: The Malayan Emergency 1948 - 1960 oleh Richard Stubbs , Operation Ginger oleh Yuen Yuet Leng, Darurat 1948 - 1960 oleh Ho Hui Ling dan berbelas lagi buku yang semuanya mendedahkan keganasan serta kekejaman komunis terhadap rakyat tempatan.
Semua kajian dalam buku-buku berkenaan menjadi bukti bahawa komunis membawa kesengsaraan kepada rakyat di sebalik slogan perjuangan untuk keadilan kesaksamaan. Perjuangan menuntut kemerdekaan hanya eksploitasi komunis yang hakikatnya untuk berkuasa dan mengembangkan wilayah komunis yang berpangkalan di China.
Malah daripada buku-buku ini juga didedahkan bagaimana angkara komunis telah mencetuskan keadaan sosiopolitik yang penuh kacau bilau. Hubungan kaum penuh prejudis apabila ada kaum yang sinonim dengan komunisme dan kaum lain mencurigainya.
Walaupun hari ini negara sudah bebas daripada ancaman komunis tetapi parut dan trauma generasi lama turut dirasakan oleh generasi masa kini. Komunis tidak memilih mangsa; Melayu, Cina atau India menjadi mangsa mereka sekiranya tidak berkerjasama memberikan bahan makanan atau turut berjuang menentang kerajaan.
Generasi selepas merdeka wajar berterima kasih kepada pengarah filem Tan Sri Jins Shamsuddin yang menzahirkan bayangan kekejaman komunis menyerang balai polis Bukit Kepung di Muar. Tragedi berdarah pada 22 Februari 1950 itu dilakar semula menerusi filem Bukit Kepong dan igauan ngeri generasi era Darurat terpancar.
Kekejaman
Biarlah apa saja dilabelkan pengkritik terhadap filem Bukit Kepong, tetapi tidak boleh menafikan bahawa filem ini menyelak satu sejarah kekejaman paling tragis pada zaman Darurat.
Suatu yang pasti komunis tidak meninggalkan setitis pun catatan manis kepada rakyat, sebaliknya meninggalkan selautan sengsara yang menghantui hidup sepanjang hayat. Misalnya antara tahun 1948 hingga 1952, komunis telah membunuh tidak kurang 2,599 orang awam yang sebahagian besarnya orang Cina. Sepanjang Darurat pula, mengikut statistik sebanyak 1,865 perajurit terbunuh sementara 2,560 perajurit dicederakan oleh komunis. Bayangkan kekejaman mereka.
Komunis adalah bala kepada negara, rakyat dan kemanusiaan di negara ini. Kerana itu jangan menganggap tragedi yang telah lama berlaku akan dilupakan dan rakyat sedia memaafkan mereka yang bersekongkol dengan komunis.
Baru-baru ini bekas Setiausaha Agung PKM, Chin Peng berhasrat untuk kembali ke negara ini, negara kelahirannya selepas lebih setengah abad melarikan diri ke luar negara. Chin Peng berhasrat mahu mati di negara kelahirannya. Tetapi hasrat Chin Peng ditentang oleh pelbagai lapisan dan kaum.
Pada masa ini Chin Peng sudah tidak berguna kepada sesiapa, apa lagi PKM sudah lama berkubur. Sementara komunisme pula menjadi ideologi muflis selepas runtuhnya negara-negara blok komunis di Eropah Timur dan sistem komunis di China sudah berubah. Jadi Chin Peng tidak berguna kepada sesiapa. Kepada negara ini, Chin Peng bukan saja tidak berguna tetapi juga merobek parut luka yang lama.
Anak kelahiran Setiawan, Perak ini menjadi paksa kejahatan yang digerakkan menerusi PKM. Darurat terpaksa diisytiharkan pada 1948 hingga 1960 sebagai satu jalan akhir untuk memerangi PKM yang bergerak secara aktif di hutan-hutan dan tali barut mereka di pinggir-pinggir bandar.
Walaupun ideologi komunis telah tersebar ke negara ini sejak awal tahun 1920-an lagi tetapi pada 1948 komunis menjadi semakin ganas. Ini dianggap sebagai kemuncak gerakan bersenjata komunis yang mahu merebut negara ini daripada British selepas Jepun menyerah kalah dalam Perang Dunia Kedua. British tidak mempunyai pilihan kecuali melancarkan gerakan pembanterasan secara besar-besaran apabila negara diletakkan dalam Darurat.
Sejarah pula menunjukkan pendatang Cina pada dekad 1920-an yang menjadi ahli parti Kuomintang (KMT) memperkenalkan ideologi komunis di negara ini. Pada masa yang sama juga pemimpin-pemimpin komunis Indonesia seperti Tan Malaka, Alimin, Winanta, Boedisoejitro menyebarkan ideologi komunis di negara ini selepas penduduk di pulau Jawa menolak komunis.
Tetapi dalam tempoh Darurat antara 1948 hingga 1960 dianggap banyak mengorbankan nyawa rakyat yang tidak berdosa kerana angkara komunis. Mereka menjadi tempat komunis melepaskan kemarahan kepada British. Sejumlah besar harta benda pula menjadi abu apabila komunis mengambil pendekatan musnah dan bakar kampung-kampung Melayu dan juga Cina yang tidak memberi kerjasama kepada perjuangan mereka.
Darurat menjadi satu fragmen penting dalam sejarah sosiopolitik negara ini. Darurat juga mencetuskan ketegangan dalam hubungan kaum akibat rakyat hidup dalam kemiskinan dan ketakutan. Mereka boleh saja dibunuh bila-bila masa dan di mana-mana saja.
Komunis telah memberikan trauma yang cukup hebat kepada rakyat. Kekejaman yang dilakukan atas alasan perjuangan menentang penjajah British lebih banyak mengorbankan rakyat berbanding penjajah.
Siapa yang boleh melupakan tragis dan kejamnya pembunuhan yang dilakukan komunis dalam tragedi Bukit Kepong yang mengorbankan 23 orang anggota polis dan keluarga? Begitu juga dengan tragedi mengebom di Dewan Cina di Hale Street, Ipoh pada 10 April 1949 ketika mesyuarat MCA berlangsung. Presiden MCA Tan Cheng Lock cedera parah dalam serangan yang dilakukan kerana dendam terhadap MCA dan Tan Cheng Lock yang menjadi penghalang pergerakan komunis.
Akibat keganasan dan kekejaman komunis terhadap rakyat terutama di kampung-kampung, perintah Darurat juga mendatangkan satu lagi keperitan kepada orang awam. Sepanjang Darurat, perintah berkurung dan pemindahan telah mendatangkan kesusahan kepada orang awam.
Walaupun Darurat ditamatkan pada 31 Ogos 1960 tetapi ini bukanlah petanda negara telah bersih daripada anasir komunis yang mengalih operasi di sempadan Thailand. Sepatutnya masa dan wang yang diperuntukkan untuk memerangi komunis boleh digunakan untuk memberi pembangunan kepada rakyat selepas negara mencapai kemerdekaan.
Tetapi disebabkan kegiatan komunis masih menganggu dan menimbulkan ketakutan kepada rakyat, kerajaan terpaksa menyediakan peruntukkan yang besar untuk membanteras anasir komunis. Serang hendap terhadap pasukan keselamatan terus berlaku selepas Darurat ditamatkan.
Sejarah kekejaman komunis terhadap rakyat yang tidak berdosa wajar menjadi pengajaran kepada semua. Walaupun tragedi itu sudah lama berlalu tetapi pengalaman pahit tidak mungkin dapat dilupakan oleh keluarga para perajurit yang terkorban memerangi komunis. Sampai bila sekali pun kebencian dan kemarahan kepada komunis tidak mungkin reda.
Tentunya kita tidak dapat melupakan bagaimana Timbalan Penguasa Polis Wong Lim Hoon dibunuh di Kuala Lumpur pada 18 Januari 1973, Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Rahman Hashim dibunuh di Kuala Lumpur pada 4 Jun 1974, meletupkan Tugu Negara pada 26 Ogos 1975. Selain nama-nama di atas banyak lagi kekejaman dan kejahatan yang dilakukan oleh komunis yang tertulis dalam sejarah negara ini. Dosa mereka tidak terampun.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket