Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Menguruskan seloka Mat Sabu


KALAU tidak dilayan kenyataan Mohamad Sabu atau Mat Sabu yang mengherokan pengganas komunis, tentulah akan timbul dilema dalam hati.
Sebabnya, Mat Sabu bukannya orang bawah dalam sebuah parti politik. Dia Timbalan Presiden Pas - orang nombor dua selepas Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. (Meskipun ranking Pas meletakkannya orang nombor tiga parti yang dikepalai Mursyidul Amnya, Datuk Abdul Aziz Nik Mat yang mengetuai Majlis Syura parti itu).
Tetapi itulah gelagat yang ditunjukkan oleh Pas. Apabila ada segelintir pemimpin kanannya 'tersasar', masing-masing semuanya 'bersatu' mempertahankan apa sahaja ungkapan yang dikeluarkan individu terbabit.
Tidak kiralah sama ada ungkapan yang dikeluarkan amat mengguris hati dan perasaan orang Melayu yang dalam konteks ini tentunya anak-anak dan sanak saudara mangsa pengganas komunis yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong pada 23 Februari 1950.
Dan kalau dilayan berjela-jela kenyataan menghina daripada Mat Sabu ini yang memperlecehkan pengorbanan anggota polis yang mempertahankan balai polis Bukit Kepong, mungkin akan didakwa pula sesetengah pihak ia 'mempopularkan' si Mat Sabu ini. Dakwaan itu logik barangkali.
Tetapi dari sudut yang lain, kita tidak nampak sebenarnya apa sumbangan Mat Sabu. Nak dikira nama besar dalam politik tanah air, tidak pula ternampak kesannya. Sekelumit pun jauh sekali. Cuma tempoh hari dia menang pemilihan pucuk pimpinan Pas, yang disebut-sebut ramai 'keputusan luar jangkaan', maka sejak itu namanya muncul kembali. Dan kini menjadi 'besar kepala' dengan kenyataan komunisnya.
Bagi penganalisis politik, Dr. Jeniri Amir dari Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), pembangkang di Malaysia hidup atas isu. Kalau tidak ada isu, pembangkang akan dilihat sebagai parti yang mati. Inilah, kata Jeniri, strategi komunikasi yang dipilih oleh pembangkang dan ia kian bersemarak sejak 2005.
"Inilah pendekatan yang digunakan oleh Mat Sabu. Isu popular dan sensasi dipilihnya (mendewa-dewakan komunis)... wujudkan kontroversi walaupun ia tidak logik dan melanggar arus perdana," kata beliau kepada Utusan Malaysia semalam.
Barangkali boleh dipertimbangkan komen Dr. Jeniri ini jika dilihat lagi kontroversi baru yang 'cuba dicetuskan' Mat Sabu dalam forum membincangkan perjuangan Mat Indera di Kuala Lumpur kelmarin. Timbalan Presiden Pas ini yang memang terserlah gelagat lawaknya menimbulkan pula persoalan sama ada benar bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya, Chin Peng seorang pengganas.
Lebih dari itu pula, kata Mat Sabu, jika diadakan referendum atau pungutan suara sejurus selepas merdeka, Tunku Abdul Rahman tidak akan menjadi Perdana Menteri Malaysia yang pertama sebaliknya orang lain.
Dan 'pandai' pula Mat Sabu ini dengan keletah ungkapan ringkasnya dalam forum itu: "Saya tak mahu jawab. Kalau silap, mampus aku esok. Lu fikirlah sendiri," sambil disambut tepukan dan ketawa hadirin.
Bercakap mengenai sifat individu yang mirip Mat Sabu, Dr. Jeniri menyifatkan ada individu sepertinya umpama dalam 'jiwa kacau'. Dan Mat Sabu termasuk kalangan ahli politik yang hidup dengan 'memperkudakan isu'.
"Kalau tidak, dia tidak akan dikenali. Jadi, lagi lama isu itu dalam arus perdana lagi seronoklah, kian bergeleteklah dia asalkan matlamat menghalalkan cara," kata beliau.
Dr. Jeniri menarik perhatian mengenai keputusan Pilihan Raya Umum ke-12 pada Mac 2008 yang mungkin dicetuskan oleh 'ungkapan-ungkapan isu separuh benar, beretorik seterusnya memperdayakan rakyat' sehingga membawa keputusan memihak pakatan pembangkang di beberapa negeri.
Apalagi dengan sikap segelintir orang yang memang gemar mendengar cerita kontroversi.
Keupayaan teknik retorik yang efektif dengan bahasa yang hebat boleh menyebabkan rakyat terperangkap.
Justeru amat penting bagi kerajaan yang telah menerima mandat rakyat yang sah untuk mengemukakan wacana-wacana tandingan (melawan balik ungkapan lawak Mat Sabu) dengan bersandarkan kepada fakta dan hakikat.
"Dan bukannya bersandarkan kepada imaginasi atau fakta separuh benar yang bertujuan untuk berpolitik dan merugikan bangsa, agama dan negara," kata beliau.
Dalam hal ini, Dr. Jeniri mempersoalkan pembangkang: "Ke mana hala tuju pembangkang di negara ini. Adakah nak membina masyarakat atau cuba menghancurkan apa yang sudah ada dan tidak peduli lagi dah dengan nawaitu dan politik pemikiran kotor."
Mengakui ungkapan dan kenyataan yang dikeluarkan oleh Mat Sabu yang memilih pengganas komunis jadi hero membuatkannya menggeleng-gelengkan kepala, Dr. Jeniri menarik perhatian bahawa sebuah kerajaan mungkin boleh tumbang jika wujud persepsi atau tanggapan atas 'lawak yang mungkin ditanggap benar' seperti mana dicetuskan Mat Sabu.
"Memang agak bahaya jika tidak ada tangkisan fakta daripada ahli sejarawan, mungkin kita perlukan debat intelektual antara Mat Sabu dan ahli sejarawan dan bukannya antara orang politik dengan lawannya daripada parti lain.
"Sebab itu isu ini tidak akan selesai jika Mat Sabu berdebat dengan Ketua Pemuda UMNO Pusat, Khairy Jamaluddin. Mat Sabu patut ajak ahli sejarawan berdebat dengannya tentang sumbangan Mat Indera dan bukannya mempelawa (Timbalan Perdana Menteri) Tan Sri Muhyiddin (Yassin)," katanya.
Dr. Jeniri seterusnya meminta Mat Sabu membaca semula sejarah tragedi Bukit Kepong atau setidak-tidaknya meminta anaknya memperdengarkannya di telinga. Memetik sebahagian sejarah pertempuran itu, kata Dr. Jeniri:
"Dalam detik terakhir pertempuran hebat disertai gerombolan 180 pengganas di balai polis yang diperbuat dari kayu di tebing Sungai Muar itu, komunis membakar berek kelamin dan balai polis. Dua wanita dan anak-anak polis terbakar hangus dalam berek kelamin.
Pada ketika itu hanya tiga orang anggota polis dan seorang pengawal kampung yang masih hidup. Mereka meluru keluar dari balai yang terbakar dan merempuh kedudukan komunis, membunuh sekurang-kurangnya tiga dari kumpulan pengganas yang cuba menghalang mereka.
Pihak komunis terus menembak mereka yang cuba lari daripada balai polis yang sedang terbakar itu. Ketika ini penduduk kampung Durian Chondong di sebelah barat menghantar bot ke Lenga untuk memberitahu pihak berkuasa mengenai serangan ini.
"Hanya selepas lima jam bertempur, baru pihak komunis berjaya menawan balai polis dan membakar balai tersebut. Mereka kemudian berundur ke dalam hutan, meninggalkan kesan kemusnahan dan kematian.
"Pihak komunis turut melontar mereka yang tercedera dan mayat mereka yang terkorban ke dalam api. Antaranya termasuk Hassan Abu Bakar, anak kepada Konstebal Abu Bakar yang dicampak hidup-hidup ke dalam api. Seramai 14 anggota polis termasuk Sarjan Jamil, 4 pengawal kampung, 3 polis bantuan, isteri Abu Bakar Daud (adalah seorang polis yang terselamat) dan tiga anak mereka terbunuh dalam kejadian tersebut. Jumlah kematian adalah 25 orang."
Dan ungkapan kontroversi terbaru yang diuar-uarkan Mat Sabu dalam forum di Kuala Lumpur kelmarin barangkali sudah dijawab oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad semasa satu program wacana pemikiran di Ayer Keroh, Melaka Rabu lalu.
"Biar dia (Mat Sabu) cakap banyak, baru kita tahu lubuk hati dia yang sebenar. Kalau dia tidak cakap, kita tak tahu siapa di belakang dia. Sekarang ini kita tahu, mereka sebenarnya adalah penyokong komunis dan pengganas.
"Sebab itu, saya ingat tak perlulah tangkap dia (Mat Sabu ini), beri dia cakap banyak-banyak supaya kita akan tahu jenis orang di belakangnya. Ini rakyat harus tahu kerana kalau tidak, mereka terus tertipu sepanjang masa," kata Dr. Mahathir.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket