Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Akta baru imbangi kepentingan negara

KUALA LUMPUR 16 Sept. – Penggubalan akta serta undang-undang baru bagi menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 yang dimansuhkan semalam akan memberi fokus kepada usaha mencari keseimbangan antara kepentingan negara dan keselamatan rakyat.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, penggubalan akta serta undang-undang tersebut juga akan mengambil kira pandangan pihak serta agensi yang berkaitan seperti polis dan tentera terlebih dahulu.
“Perubahan terhadap akta tersebut sebenarnya telah mula diperbincangkan oleh kementerian pada dua tahun lalu ketika Perdana Menteri mengumumkan pelan transformasi negara dan ia juga telah mengambil kira pandangan daripada pihak berkuasa seperti polis, tentera serta agensi yang terlibat dengan ISA.
“Akta baru yang digubal bagi menggantikannya akan mengambil kira peredaran zaman tetapi perubahan terhadapnya perlulah diimbangi dengan kepentingan terhadap keselamatan negara dan rakyat serta kepentingan suasana demokrasi semasa.
“Saya tahu ia agak mencabar kepada kami (kementerian) kerana banyak perkara perlu dilakukan tetapi ia juga merupakan perkembangan yang menggalakkan,” katanya ketika ditemui selepas majlis sambutan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia yang diadakan serentak di Dataran Merdeka di sini hari ini.
Beliau mengulas mengenai pemansuhan ISA seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika ucapan khasnya sempena sambutan Hari Malaysia, semalam.
Dalam ucapannya, Najib mengumumkan pemansuhan terus ISA selain kajian komprehensif pihak kerajaan terhadap beberapa undang-undang lain antaranya Akta Kediaman Terhad 1933, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 serta Akta Polis 1967.
Bagaimanapun, menurut Hishammuddin, proses menggubal undang-undang baru menggantikan ISA tidak akan mengambil masa yang lama kerana ia akan merujuk kepada undang-undang di negara lain sebagai contoh.
“Undang-undang yang berhubung kait dengan keganasan, seperti Akta Patriot di Amerika Syarikat, Akta Anti Keganasan di United Kingdom dan Australia boleh dijadikan contoh untuk menggubal akta baru tersebut dalam usaha memerangi keganasan,” katanya.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket