Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

PAP Singapura mula lakukan transformasi


MUNGKIN secara kebetulan dua parti politik yang menjadi tunjang kerajaan masing- masing sedang menghadapi cabaran yang agak selari iaitu cita rasa pengundi yang agak berbeza dan berani membuat keputusan menongkah arus.
UMNO sebagai parti komponen utama kerajaan Barisan Nasional (BN) menghadapi dilema yang serupa dengan Parti Tindakan Rakyat (PAP) Singapura yang telah memerintah pulau tersebut sejak lima dekad lepas.
Mungkin juga agak kebetulan ketika UMNO melangsungkan Perhimpunan Agung 2011 baru-baru ini, parti PAP baru saja selesai dengan konvensyen mereka beberapa hari lepas. Walaupun tiada pemilihan pucuk pimpinan parti kali ini, perhimpunan kali ini agak kritikal kerana Malaysia bakal menghadapi pilihan raya umum (PRU) tidak lama lagi. Tidak syak lagi perhimpunan tersebut digunakan sebaik-baiknya untuk menyiapsiagakan ahli UMNO menghadapi PRU13.
Begitu juga dengan konvensyen PAP masih dianggap penting walaupun Singapura tidak akan menghadapi PRU dalam jangka masa terdekat kerana baharu sahaja melalui proses tersebut 7 Mei 2011. Perlu ditekankan konvensyen tersebut dianggap sebagai penutup tirai terhadap langkah post-mortem mencari sebab mengapa parti tersebut memperolehi peratus undi yang begitu merosot pada PRU lepas.
Perolehan jumlah undi sebanyak 60 peratus yang diperolehi oleh PAP adalah terendah semenjak memerintah Singapura lebih dari lima dekad yang lepas.
Ketika Pilihan Raya 2006 umpamanya, PAP yang diterajui oleh Perdana Menteri, Lee Hsien Loong memperolehi sebanyak 66 peratus keseluruhan undi. Suasana politik yang dilalui oleh PAP sebenarnya telah dilalui oleh UMNO terlebih dahulu sebaik sahaja PRU12 selesai pada Mac 2008.
PAP telah menubuhkan satu jawatankuasa yang diketuai oleh Pengerusi parti tersebut Khaw Boon Wah yang juga Menteri Pembangunan Nasional untuk mengkaji mengapa PAP seolah-olah ditolak oleh rakyat Singapura. Beberapa saranan yang dikemukakan oleh jawatankuasa tersebut adalah menarik dan dianggap selari dengan apa yang UMNO telah lakukan.
Hsien Loong menegaskan jika PAP ingin terus memerintah Singapura beberapa perubahan perlu dilaksanakan bermula dengan bagaimana parti dan kerajaan berinteraksi dengan rakyat.
Ini adalah kerana walaupun kerajaan telah menyediakan dasar yang dianggap memberi kebaikan kepada rakyat Singapura, tetapi maksud intipati dasar tersebut tidak difahami kerana kaedah penyampaian yang tidak sesuai telah digunakan. Sebab itu, tambah beliau, pihak pembangkang begitu mudah memutar belitkan fakta untuk kepentingan memancing undi.
Hsien Loong menyeru ahli partinya turun ke akar umbi pengundi untuk mencari penyelesaian masalah seharian yang dihadapi oleh rakyat Singapura seperti kos sara hidup yang tinggi untuk menyakinkan pengundi bahawa PAP sedang berusaha melakukan sesuatu.
Hipotesis ini dianggap bertepatan kerana merosotnya jumlah undi yang diperolehi oleh PAP dipercayai berpunca dari rasa tidak puas hati pengundi terhadap kos sara hidup yang terlalu tinggi dan jurang pendapatan yang begitu ketara di antara golongan mewah dan sederhana.
Pengundi yang kebanyakannya pertama kalinya berpeluang mengundi, lebih berani membuat keputusan yang menongkah arus.
Bertepatan juga dengan langkah kerajaan BN yang telah menubuhkan Pasukan Petugas Khas Mengenai Kos Sara Hidup yang dipengerusikan sendiri oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Penubuhan pasukan tersebut adalah bertepatan dengan bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang menunjukkan komitmen serius kerajaan dalam meringankan beban kos hidup rakyat.
Jawatankuasa post-mortem PAP juga menyarankan supaya calon pilihan raya dikenal pasti lebih awal sekurang-kurangnya satu tahun sebelum PRU diadakan. Ini adalah kerana pada PRU Mei lepas, ada calon diperkenalkan kepada pengundi hanya lima minggu sebelum pengundian.
Timbul masalah kerana interaksi antara calon dan pengundi berada pada tahap minimum yang menyukarkan komunikasi di antara satu sama lain.
Masalah seperti ini sering dihadapi oleh calon PAP kerana menjadi kelaziman calon pilihan raya parti tersebut adalah terdiri dari kalangan korporat, akademik atau perkhidmatan awam yang sememangnya dianggap mentah dalam dunia politik. Sebab itu calon seperti itu memerlukan masa yang agak lama untuk dilatih supaya berinteraksi dengan pengundi.
Agak menarik juga jika UMNO mampu mengemukakan calon PRU13 lebih awal bukan kerana keperluan melatih berinteraksi tetapi untuk mengelakkan percaturan melobi dan cantas mencantas.
Ini adalah kerana pengundi akan meneliti dengan apa yang berlaku ketika perhimpunan dengan harapan proses melobi calon tidak berlaku secara keterlaluan dan menenggelamkan matlamat parti membantu rakyat.
Jika PAP Singapura sudah mula menunjukkan kesungguhan untuk berubah dan meletakkan kepentingan rakyat paling teratas, maka UMNO sudah pasti mampu melakukan transformasi yang lebih baik dan Perhimpunan Agung 2011 adalah landasan yang sesuai untuk memberi isyarat kepada rakyat Malaysia.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket