Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

LIMA rangsang industri tempatan



PESAWAT Sukhoi SU-30 semasa melakukan demonstrasi aerobatik dan persiapan juruterbang sempena LIMA 2011 di Pangkalan Udara Butterworth Pulau Pinang, baru-baru ini.


SEPANJANG lima hari, ruang udara Pulau Langkawi khususnya di sekitar Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri (MIEC) bakal digegarkan dengan pesawat-pesawat canggih yang membuat pertunjukan.
Tidak kurang hebatnya di kawasan perairan sekitar Awana Porto Malai, iaitu lokasi bagi segmen air yang akan menempatkan serta memperlihatkan kecanggihan kapal dan bot moden termasuk kapal selam.
Itulah daya tarikan utama untuk orang ramai setiap kali berlangsungnya pameran dwi tahunan LIMA.
Di Malaysia, meskipun terdapat pameran pertahanan lain tetapi ia tidak sehebat apa yang ada LIMA.
Keseronokan dan keghairahan yang dinikmati di LIMA tidak sama seperti pameran-pameran lain.
Begitulah hebatnya LIMA.
Namun, LIMA bukan sekadar 'hiburan' atau santapan mata kepada pengunjungnya.
Penganalisis pertahanan, M. Ghazemy Mahmud berkata, LIMA sebenarnya berjaya merangsang selain menerap teknologi canggih ke dalam industri tempatan.
Katanya, meskipun bukan mudah serta memakan masa lama untuk menerap teknologi dari luar masuk ke dalam industri tempatan, kesannya sudah ada dan dapat dilihat sekarang.
Sebagai contoh, kini sudah ada universiti tempatan menawarkan kursus-kursus ijazah dalam bidang aeroangkasa dan maritim.
Begitu juga dengan industri penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) pertahanan serta pembuatan kapal, peralatan atau aset tentera.
"Ini semua hasil penganjuran LIMA sejak 20 tahun dulu.
"LIMA merangsang industri tempatan dan penerapan teknologi mula mendatangkan kesan," katanya yang juga Pengarang majalah pertahanan, Asian Defence Journal.
M. Ghazemy menambah, pengusaha tempatan sepatutnya mengambil peluang itu dengan menjalin kerjasama dengan syarikat- syarikat gergasi dari luar.
"Bukan bermakna mereka (syarikat tempatan) perlu bekerjasama dalam skala besar atau berkos tinggi.
"Syarikat-syarikat gergasi ini ada anak- anak syarikat di bawahnya yang boleh dijalin kerjasama. Jangan terus cari projek besar. Mulakan secara kecil dulu," ujarnya.
Bagaimanapun, peluang itu tidak dimanfaatkan sepenuhnya.
Itu yang membuatkan beliau sedikit terkilan kerana syarikat-syarikat tempatan masih terlalu bergantung kepada projek kerajaan.
Mereka tidak berusaha atau tiada keyakinan untuk melabur di luar menggunakan duit kocek sendiri.
"Sudah masuk kali ke-11 LIMA dianjurkan. Sepatutnya syarikat-syarikat tempatan sudah lebih matang.
"Jika orang luar boleh membawa masuk teknologi mereka ke mari, kenapa kita tidak boleh bawa teknologi kita ke luar?" tegasnya.
Seharusnya syarikat-syarikat pertahanan tempatan tidak sekadar menjadi jaguh kampung.
Gunakanlah sepenuhnya peluang yang ada di LIMA untuk membantu negara menjadi peneraju utama industri pertahanan.
Pameran LIMA 2011 berlangsung dari 6 hingga 10 Disember ini merupakan yang terbesar sejak pameran dwi tahunan itu diperkenalkan pada 1991.
Sebanyak 403 syarikat dari 35 buah negara menyertai pameran kali ini yang menyaksikan peningkatan sebanyak 25 peratus berbanding edisi lalu.
Kehadiran pesawat dari luar negara pula meningkat lebih dua kali ganda berbanding penganjuran dua tahun lalu dari 11 kepada 26 buah manakala lawatan kapal perang tentera laut luar negara bertambah dari 10 kepada 12 buah kapal.
Antara pesawat tempur yang bakal dipamerkan adalah F-18 Super Hornet, Eurofighter Typhoon, Rafale dan Sukhoi SU-30 MKM.
Sepanjang LIMA 2011, pameran di MIEC dibuka kepada tetamu kerajaan dan pelawat perdagangan dari 6 hingga 8 Disember manakala bagi pengunjung awam, pameran akan dibuka pada 9 dan 10 Disember dengan caj masuk sebanyak RM10.
Sementara pameran statik, demonstrasi kapal dan bot di Awana Porto Malai dibuka kepada semua pelawat sepanjang LIMA 2011 berlangsung.
Kapal-kapal yang bakal dipamerkan termasuk kapal pemusnah USS Curtis Wilbur dari Amerika Syarikat serta ROKS Gang GamChan dari Korea dan kapal selam kedua negara, KD Tun Razak.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket