Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Earth Hour, faham atau tidak?

RAMAI yang menyambut program Earth Hour 2011 minggu lepas dengan memadam lampu selama sejam sejak pukul 8.30 malam.
Malah bukan hanya orang perseorangan, program yang dimulakan di Sydney, Australia pada 2007 itu juga sudah mula menarik minta pihak korporat yang turut memadamkan lampu-lampu pada bangunan mereka.
Bukan hanya di Malaysia, program Earth Hour ini juga turut diadakan di seluruh dunia yang menyaksikan pelbagai monumen bersejarah turut menyertainya dengan memadamkan lampu.
Program yang dianjurkan oleh Dana Hidupan Liar Sedunia (WWF) ini turut diselitkan dengan pelbagai program sampingan di beberapa lokasi untuk menunggu tempoh sejam itu berakhir.
Tidak terkecuali Malaysia di mana kali ini, WWF-Malaysia bersama-sama Sunway Pyramid yang menjadi lokasi rasmi bagi program Earth Hour 2011 di negara ini.
Ramai yang berseronok ketika program itu berlangsung. Malah pelbagai pertunjukan diadakan bagi mengelakkan pengunjung bosan.
Selain itu, pada program tersebut, WWF-Malaysia turut melancarkan ikrar Live Green: One switch at a time yang mahukan penduduk negara ini menjalani kehidupan yang lebih mapan.
Namun yang menjadi kekhuatiran penulis ialah, adakah mereka yang menyambut program itu tahu makna di sebalik ia diadakan?
Penulis khuatir, mereka yang menyambut program itu hanya ‘suka-suka’ dan selepas habis program, tiada apa-apa makna bagi mereka.
Mungkin bagi mereka, Earth Hour hanyalah pesta menutup suis lampu sahaja dan tidak memberi apa-apa maksud yang mendalam kenapa ia dilakukan.
Jadi kemungkinan, program itu tidak akan sampai kepada maksud kenapa ia dilakukan.
Cuba bayangkan jika dalam masa sejam itu, semua rumah, kilang, kompleks perniagaan dan 28.7 juta rakyat Malaysia bukan hanya menutup lampu, tetapi tidak menggunakan elektrik.
Ini akan menyebabkan kurangnya bekalan elektrik yang akan digunakan berbanding pada hari-hari biasa.
Jadi apa maksudnya. Pada penulis ia akan mengurangkan penggunaan bahan bakar atau tenaga yang digunakan untuk menjana bekalan elektrik yang akhirnya akan mengurangkan pengeluaran gas karbon dioksida.
Jadi dalam diam kita sebenarnya membantu menyelamatkan bumi. Mengurangkan kerapuhan pada bumi dengan mengurangkan pengeluaran gas karbon dioksida.
Itu baru sejam, bayangkan jika ia dilakukan setiap hari selama sejam atau mungkin lebih dari sejam.
Jika ia dapat dilakukan setiap hari, kita dalam diam sebenarnya berjaya menyelamatkan bumi daripada terus musnah.
Dan bagi mereka yang terus melakukan agenda ini tanpa menunggu Earth Hour, penulis ucapkan tahniah!

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket