Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Apabila kena saman trafik, bermacam alasan diberi

PESALAH lalu lintas tahun 2010 bernasib baik kerana kerajaan telah melanjutkan tempoh pembayaran saman sehingga Mac lepas, ditambah dengan diskaun 50 peratus pula. Namun, masih ada yang tidak mengambil peluang keemasan ini. Banyak alasan yang diberi, termasuk sibuk dan tidak mempunyai duit yang mencukupi.

Undang-undang lalu lintas tetap sebuah undang-undang yang perlu kita patuhi. Kita pula sebagai manusia biasa, yang juga pengguna jalan raya, sama ada sebagai pemandu kenderaan ataupun pejalan kaki bukannya sempurna. Kita telah dan akan sering melanggar undang-undang lalu lintas.
Ada yang salah meletak kereta, melanggar had laju atau si pejalan kaki pula melakukan jay walking, tidak menyeberang jalan di tempat yang ditetapkan. Bayangkan jika tiada undang-undang lalu lintas untuk dipatuhi, maka porak-perandalah suasana di jalan raya.
Aku sendiri sebagai pemandu kereta tidak dapat mengelakkan diri daripada disaman polis trafik atau penguat kuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Aku pernah melakukan kesalahan meletakkan kereta di jalan bergarisan kuning, meletak kereta di tempat pejalan kaki dan sekali sekala memandu terlebih had laju.
Biasanya selepas dua hari kena saman, aku cepat-cepat membayar denda atau kompaun. Tiada siapa yang suka disaman. Saman yang paling tidak disukai pemandu kenderaan ialah saman ekor. Sebabnya, saman itu dikeluarkan sedangkan pesalah tidak tahu atau sedar masa dan tarikh kesalahan yang dilakukannya.
Membayar saman lambat atau cepat itu bergantung pada sikap seseorang itu. Aku memang bayar cepat walaupun membayar cepat tidak mendapat kemudahan diskaun. Ada yang suka tunggu. 'Untuk mendapat diskaun.'
Lain pula dengan kawanku, Liza. Dia ada banyak saman yang belum dibayar walaupun ada tawaran diskaun baru-baru ini. "Saman DBKL pun ada yang belum dibayar," kata Liza yang tidak puas hati kerana telah disaman oleh pihak DBKL.
Menurutnya, dia meletak keretanya di ruang pejalan kaki depan kedai yang telah pun ditutup. Saman itu dibuat atas kesalahan menghalang laluan pejalan kaki. Dia mendakwa nampak seorang lelaki memakai ketayap menelefon seolah-olah membuat aduan kepada pihak DBKL.
Liza memberi alasannya: "Aku tiada pilihan, aku terpaksa meletakkan kereta di situ sekejap. Aku hendak cepat untuk menghadiri kelas al-Quran di tempat yang berdekatan."
Terpulang kepada tuan punya diri. Sama ada rasa bersalah menyusahkan orang lain. Undang-undang dimaktubkan untuk kemudahan orang ramai. Tanya diri juga sama ada mahu bayar atau tidak. Kalau tidak mahu bayar, tunggu terima surat panggilan untuk hadir ke mahkamah pula.
Namun, golongan pemandu yang menyara hidup mereka di atas jalan raya, misalnya, pemandu bas, lori dan teksi itu, bagaimana pula? Jika ditanya hal saman-menyaman, pastinya mereka tergelak kerana bersikap sudah tak kisah. Soalnya, siapa yang bayar denda? Diri sendiri atau majikan?
Aku pernah menaiki sebuah teksi melalui sebatang jalan utama di ibu negara yang agak sesak. Pemandu teksi itu merungut-rungut apabila dia tidak dapat memintas kenderaan di hadapannya.
"Pemandu teksi ni nak cari makan atas jalan raya. Berilah ruang sikit," rungutnya. Hati kecilku berkata, "Siapa yang dengar rungutannya? Semua di dalam kereta masing-masing." Apabila sampai sahaja di persimpangan lampu isyarat, walaupun lampu sudah merah, dia terus pecut. Aku terdiam, tidak terkata apa-apa.
Aku telah paparkan sikap segolongan pengguna lalu lintas. Aku juga ingin membawa para pembaca merenungi prosiding Mahkamah DBKL yang menangani kes-kes trafik di ibu negara. Di situ dibicarakan kes kesalahan kecil yang kita sendiri pandang remeh sahaja.
Prosiding mahkamah itu dikendalikan oleh seorang majistret wanita. Aku pernah meliputi satu kes seorang penunggang motosikal yang didapati bersalah mengguna lorong khas untuk laluan bas.
Aku masih ingat dan tertarik dengan jawapan pemuda itu. Katanya, dia hendak cepat ke tempat kerja. Disebabkan jalan terlalu sesak, dia tidak dapat mencelah-celah kenderaan maka dia terpaksa 'mencuri' laluan bas.
Tanpa banyak soal, majistret memutuskan: "Denda RM100." Lelaki yang berusia 30-an itu menggaru-garu kepala sambil berkata: "Puan, saya minta tangguh bayar denda dalam tempoh sebulan, sebab saya akan kahwin."
Majistret mengangguk-angguk membenarkan dia 'berhutang' dahulu untuk membayar dendanya selepas berkahwin.
Di Mahkamah Trafik pula, seorang pemandu kereta yang mendakwa terlupa pakai tali pinggang. Dia cuma didenda RM30. Itulah undang-undang lalu lintas. Sesiapa sahaja yang meletakkan kenderaan sesuka hati sehingga boleh menghalang lalu lintas maka kenderaannya akan ditunda dan dia terpaksa membayar saman.
Saman yang dianggap kebanyakan orang sebagai kerja yang menyusahkan diri sendiri.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket