Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Kemeriahan Tahun Baru Korea


Lee Si Yeon, (kiri) dan Kim Myng Hyeun bermain permainan tradisional Korea semasa Festival Tahun Baru Korea berlangsung di Kuala Lumpur, semalam.


DALAM kemeriahan masyarakat Tionghua di Malaysia menyambut perayaan Tahun Baru Cina, Sekolah Korea di Malaysia tidak ketinggalan mengadakan sambutan Tahun Baru Korea untuk warga Korea di Kuala Lumpur.
Acara sambutan berkenaan berlangsung dengan meriahnya di sebuah restoran Korea, Restoran Jung-won di Jalan Ampang pada hari Sabtu lalu iaitu sehari sebelum perayaan Tahun Baru Cina diraikan di Malaysia.
Acara berkenaan diserikan dengan pertunjukan pelbagai permainan tradisional kanak- kanak Korea termasuk layang-layang, pertunjukan pelbagai tarian tradisional masyarakat Korea dan hidangan masyarakat berkenaan.
Sebahagian besar daripada pelajar Sekolah Korea di Malaysia dan keluarga mereka yang hadir pada acara sambutan berkenaan dilihat memakai Hanbok iaitu pakaian tradisional bagi lelaki dan wanita masyarakat Korea. Hanbok bagi wanita biasanya berwarna terang.
Pengetua Sekolah Korea di Malaysia, Ryu Seung Wan berkata, acara sambutan Tahun Baru Korea merupakan acara tahunan bagi Sekolah Korea di Malaysia yang sudah pun berusia 36 tahun.
'Ia bertujuan membolehkan masyarakat Korea di Kuala Lumpur berhimpun, bertanyakan khabar masing-masing dan menyambut Tahun Baru Korea di Kuala Lumpur bersama-sama dengan penuh meriah.
''Namun acara sambutan Tahun Baru Korea yang berlangsung kali ini adalah amat bermakna kerana hubungan diplomatik Malaysia dan Korea Selatan berusia 50 tahun pada tahun ini," katanya ketika ditemui pada majlis itu.
Turut hadir pada majlis itu ialah Timbalan Menteri Luar, Senator A.Kohilan Pillay yang menyifatkan sambutan Tahun Baru Korea di Malaysia sebagai platform terbaik untuk memperkenalkan keunikan budaya masyarakat Korea kepada rakyat Malaysia.
''Malaysia memandang tinggi daya tahan serta pencapaian luar biasa masyarakat Korea dalam perusahaan serta penerbitan filem dan drama.
''Etika dan budaya kerja masyarakat Korea menjadi inspirasi kepada Dasar Pandang ke Timur yang sehingga kini menjadi asas kepada hubungan dua hala Malaysia dan Korea Selatan," katanya.
Sempena sambutan 50 tahun jalinan diplomatik kedua-dua negara, tambah Seung Wan, Sekolah Korea di Malaysia merancang untuk mengadakan pelbagai program dan aktiviti menarik sepanjang tahun 2010 bagi meraikan dan mengeratkan hubungan dua hala berkenaan.
''Sambutan Tahun Baru Korea ini adalah permulaan kepada pelbagai program dan aktiviti yang akan berlangsung sepanjang tahun," katanya.

Jelas Seung Wan, Sekolah Korea di Malaysia bermula dengan hanya 51 pelajar pada tahun 1974. Kini, pelajarnya mencecah 480 orang.
Sekolah tersebut kini terdiri daripada dua kelas tadika, 12 kelas sekolah rendah, lima kelas menengah rendah dan sebuah kelas menengah atas.
''Sekolah berkenaan mempunyai 31 orang tenaga pengajar dan kini menyewa premis Sekolah Antarabangsa Sayfol di Jalan Ampang. Saya berhasrat untuk berbincang dengan pihak Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia untuk menyewa mana-mana premis yang sesuai dijadikan bangunan Sekolah Korea di Malaysia satu hari nanti.
''Masyarakat Korea di Malaysia sentiasa mahukan pelajar di Sekolah Korea di Malaysia mengutamakan kerjasama dan hidup secara harmoni dengan masyarakat Malaysia," katanya sambil menambah terdapat lebih 15,000 masyarakat Korea di Malaysia dan sebahagian besarnya di Kuala Lumpur.
Seung Wan yang fasih berbahasa Melayu dan sudah 20 tahun tinggal di Malaysia berkata, jumlah yang tinggi masyarakat Korea di Malaysia mendorong wujudnya direktori telefon Malaysia dalam bahasa Korea sejak beberapa tahun dulu.
Direktori yang seumpama yellow pages Telekom Malaysia itu memuatkan senarai alamat pelbagai syarikat penerbangan, bank asing, syarikat penghantaran, hospital, salon rambut, pusat rawatan akupuntur dan pusat pembelajaran Bahasa Inggeris yang beroperasi di sekitar Kuala Lumpur.
Tambahnya, jumlah masyarakat Korea yang tinggal di Malaysia menyebabkan lebih 50 restoran Korea wujud di Lembah Kelang pada masa ini.
Seung Wan, 47, yang beragama Islam menjelaskan, terdapat lebih 30,000 warga Korea Selatan yang beragama Islam dan kebanyakan daripada mereka menetap di Seoul dan Busan.
''Saya mesti belajar bercakap Bahasa Melayu di Malaysia. Jika tidak, susah saya hendak minum dan makan kerana kebanyakan restoran makanan Korea di Kuala Lumpur menghidangkan makanan tidak halal," jelas beliau.
''Peratus warga Korea Selatan yang beragama Islam adalah sangat kecil iaitu tidak sampai satu peratus daripada 43 juta penduduk Korea Selatan.
''Saya memeluk Islam di Seoul lagi sebelum saya datang ke Malaysia," jelas beliau.
Kata Seung Wan, masyarakat Islam Korea Selatan suka berkunjung ke Malaysia kerana mereka berasa selesa berada di Malaysia berbanding negara-negara Islam yang lain terutamanya negara-negara Asia Barat.
''Masyarakat Islam di Korea Selatan memandang tinggi masyarakat Islam Malaysia kerana pada tahun 1976, Malaysia pernah menyumbang kepada pembinaan sebuah masjid terbesar yang pertama di Seoul.
''Sumbangan Malaysia ke atas pembinaan masjid itu masih tercatat di masjid berkenaan sehingga ke hari ini. Kerana itu, masyarakat Islam di Korea Selatan menyanjung tinggi masyarakat Islam di Malaysia," katanya.
Beliau juga berharap masyarakat Islam di Korea Selatan dan Malaysia boleh menjalinhubungan lebih rapat agar dapat berkongsi pengalaman dan bertukar-tukar pandangan demi kepentingan ummah.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket