Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Guna stevia ganti gula

Pokok stevia bukan sahaja boleh menggantikan gula malah lebih murah dan mudah.



Kerajaan disarankan agar menggantikan penggunaan gula sebagai pemanis dengan tumbuhan stevia yang mampu mengurangkan kadar penyakit diabetis di kalangan orang ramai.
Pengurus Besar C. T. Lang Development (M) Sdn. Bhd., Abdullah Mohamad berkata, penggunaan tumbuhan itu adalah satu cara yang terbaik untuk menangani masalah tersebut.
"Tumbuhan stevia yang mampu tumbuh subur di negara ini dapat menstabilkan kandungan gula dalam darah dan pada masa yang sama dapat menurunkan risiko menghidapi diabetis," katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Beliau mengulas laporan khasUtusan Malaysia kelmarin yang mengupas ketagihan rakyat negara ini yang tergamak meracuni diri mereka dengan racun yang bernama 'gula'.
Tabiat ini sekali gus menyumbang kepada kematian dan dilaporkan empat daripada lima pesakit diabetes di negara ini akan mati akibat penyakit jantung selain enam kejadian strok yang berlaku pada setiap jam.
Tambah Abdullah, berbanding gula, stevia adalah 30 kali ganda lebih manis dan harganya juga lebih murah.
"Di Jepun, kerajaannya menggunakan tumbuhan ini sebagai sumber kemanisan mereka, kenapa tidak di sini?
"Pada pendapat saya, penggunaan stevia menggantikan gula adalah satu langkah yang menguntungkan dan berkesan," ujarnya.
Tambahnya, sejak beberapa kilang memproses gula di Chuping, Perlis dan Padang Terap, Kedah ditutup, negara mengimport gula daripada India.
Jelasnya, aktiviti mengimport gula menyebabkan aliran keluar wang tinggi sekali gus merugikan negara.
"Justeru, saya turut menggalakkan orang ramai mengubah tabiat pemakanan melibatkan gula mereka kepada tumbuhan ini yang jelas lebih berfaedah kepada kesihatan mereka," ujarnya.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket