Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Himpun bukan seperti Bersih

Hasrat kira-kira 1,000 NGO Islam di seluruh negara yang akan berhimpun di perkarangan letak kereta Stadium Shah Alam pada hari ini, Sabtu 22 Oktober pada pukul 2 petang telah menerima pelbagai maklum balas yang pelbagai. Ada yang menyokong dan sudah tentu ada juga yang menentang.
Malah ada yang menyamakannya dengan perhimpunan Bersih yang pernah diadakan sebelum ini. Inilah yang sebenarnya cuba dijelaskan supaya perspektif yang betul dapat diterangkan kepada khalayak dan seluruh rakyat di negara ini agar tidak menimbulkan salah tanggap atau kegusaran yang tidak berasas.
Oleh itu wajarlah objektif perhimpunan berkenaan diteliti terlebih dahulu sebelum sebarang tanggapan dibuat dengan cara sembrono hingga ia menenggelamkan tujuan sebenar ia diadakan. Matlamatnya adalah:
* Untuk menerangkan kedudukan perkara yang sebenarnya tidak seperti yang digembar-gembur melalui media.
* Mengukur tahap kesatuan dan semangat kekitaan dikalangan orang Islam khasnya terhadap gerak-kerja Kristianisasi termasuk peristiwa 3 Ogos 2011.
* Memberitahu rakyat perlunya persoalan akidah ditangani melalui hujah agama bukan dibiarkan berlarutan menjadi modal politik.
* Menyerlahkan Institusi Raja yang menjadi payung bangsa Melayu dan Islam dalam hal peranan mereka dalam sama-sama menangani isu yang menyentuh sensitiviti orang Melayu Islam di negara ini.
* Menzahirkan kekuatan akidah dan keimanan masyarakat Islam sambil memberi amaran tentang bahaya yang akan menimpa negara ini seandainya isu ini terus dieksploitasi.
* Menyedarkan rakyat tentang wujudnya peruntukan dalam Perlembagaan dan undang-undang negeri yang tidak mengizinkan mana-mana pihak mengganggu-gugat kesucian Islam serta tindakan mendakwah agama selain daripada Islam kepada orang Islam.
Malah dalam pelbagai blog sudah pun diuar-uarkan bagaimana pihak kerajaan seolah-olah bersekongkol dan menuding jari pada pihak UMNO yang kononnya menjadi peneraju dalam program ini sehingga ia mendapat permit kelulusan daripada pihak berkuasa tidak seperti mana yang dialami oleh penganjur Bersih.
Tidak kurang juga yang seolah-oleh mengugut kepada pihak pakatan pembangkang supaya tidak menyertai Himpunan ini supaya tidak dicop menyebelahi Barisan Nasional (BN) dalam isu kepentingan ummah.
Ternyata, budaya baru yang ingin diperkenalkan kepada rakyat negara ini terutamanya golongan muda seolah-olah mereka wajib menyanggah establishment. Di mana apa sahaja gerak kerja yang positif untuk membantu pihak berkuasa mewujudkan persefahaman, kerjasama merentas sempadan bangsa dan agama seringkali disamakan dengan menyokong parti pemerintah meskipun ia tidak langsung berkaitan dengan isu politik.
Perkara lain yang perlu ditekankan di sini bahawa, program himpunan sejuta umat ini sebenarnya bukan direncanakan untuk menukar atau meminta apa-apa perkara yang sudah ditetapkan di dalam Perlembagaan negara.
Ia sekadar memohon supaya semua kaum dan penganut agama lain di negara ini mematuhi, memahami dan menghormati antara satu sama lain. Terutamanya kepada agama Islam yang merupakan agama rasmi negara yang sudah diberikan hak-hak serta keistimewaan tertentu.
Tidak ada negara lain di dunia ini yang begitu prihatin dalam menjamin kebebasan beragama bagi penduduk minoriti mereka seperti mana yang dinikmati oleh rakyat negara ini. Ia bukan hanya sekadar kata-kata manis tetapi boleh dilihat melalui data, fakta dan gambaran fizikal yang terserlah di hadapan mata kita sekiranya kita mahu berlapang dada dan tidak prejudis.
Saban tahun, himpunan penganut Hindu terbesar di dunia sempena Thaipusam di Batu Caves melebihi angka jutaan orang dan tercatat di dalam Buku Rekod Guinness yang terbesar di dunia. Itu belum lagi patung yang tertingginya kalau dibandingkan dengan jumlah penduduk India yang hanya kira-kira 2 juta sahaja daripada 29 juta penduduk negara ini.
Ratusan gereja, kuil dan pelbagai rumah ibadat lain yang dibina di seluruh negara yang jika dikira melebihi jumlahnya daripada jumlah masjid bagi umat Islam negara ini. Itu pun tidak pernah menjadi kecaman atau halangan daripada kerajaan dan umat Islam negara ini dan sudah tentu ia berbeza di negara lain yang umat Islam menjadi penduduk minoritinya.
Oleh itu, adalah sudah kena pada masa dan ketikanya bagi seluruh umat Islam dan juga para penganut agama lain di negara ini yang cintakan keamanan dan kesejahteraan serta yang tahu bersyukur di atas segala yang kita nikmati selama ini bersatu dalam program ini bagi mengukuhkan soladiriti yang sudah mula goyah akibat permainan kasar pihak yang tidak bertanggungjawab.
Tidak banyak yang diinginkan oleh umat Islam di negara ini kepada para penganut agama lain. Hanya persefahaman, tahu batas, dan menghormati antara satu sama lain. Sekiranya permintaan sekecil itu pun tidak dihormati maka bermakna mereka ini bukanlah rakyat yang tahu diuntung dan sudah pun melanggar prinsip asas yang sudah dipersetujui serta dipegang bersama selama ini.
Sekiranya susu yang diberikan selama ini dibalas dengan tuba, kebaikan dan kesabaran umat Islam di negara ini mahu dicuba maka sebarang tindak balas yang akan diterima tidak boleh dikatakan sebagai satu penindasan lagi. Itulah mesej yang ingin disampaikan dengan jelas tanpa berselindung lagi.
Islam bukan dimiliki oleh orang Melayu semata-mata, ia adalah milik orang India, Cina dan sebagainya. Kerana itu, menuduh Himpunan Sejuta Umat sebagai bersifat perkauman adalah tidak benar dan bersifat dangkal. Sebab itu dalam perhimpunan itu kelak wakil-wakil dari umat Islam seluruh dunia termasuk dari negara Balkan yang pernah mengalami isu yang sama turut dijemput mengambil bahagian dan berkongsi pengalaman mereka.
Apalah lagi yang perlu dilakukan oleh umat Islam di negara ini bagi menunjukkan kepada orang lain betapa bertolak ansurnya mereka selama ini. Tidak cukupkah lagi dengan segala macam hinaan, cercaan, caci maki malah perlanggaran hak dan sebagainya yang saban waktu diterima lantas kemudiannya dibuat permohonan maaf di atas media dengan sebaris kata-kata permohonan maaf kerana tidak sengaja.
Cukuplah, sudah sampai masanya kita menegakkan yang hak dan menyatakan pendirian supaya kelangsungan kerja-kerja keji dan terkutuk ini harus dihentikan dan negara boleh fokus kepada isu-isu lain untuk kemakmuran bersama.
Selagi kita tidak dihormati apalah yang boleh kita harap daripada orang lain. Kalau teman satu selimut sudah menjadi gunting dalam lipatan, tindakan perlu dilaksanakan. Anggaplah Himpunan Sejuta Umat ini sebagai hanya satu titik permulaan bagi menemukan titik-titik persefahaman dan memperkukuhkan ikatan.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket