Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Tarif baru elektrik bukan alasan naik harga barang

TARIF elektrik telah dinaikkan sebanyak 7.1 peratus mulai 1 Jun yang lalu. Menurut pengumuman yang dikeluarkan oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB) 75 peratus pengguna tidak akan terlibat dengan kenaikan ini. Hanya pengguna isi rumah yang tinggi penggunaannya dan pengguna industri yang akan membayar lebih.

Maknanya majoriti rakyat tidak akan merasa kesan daripada kenaikan tarif tersebut. Sambil kita bercakap tentang mereka yang mengikat perut memastikan bil bulanan mereka tidak melebihi RM20 sebulan, kita dapati memang terdapat banyak pembaziran elektrik yang berlaku.
Kita ambil contoh saja di hotel-hotel di sekitar bandar raya, kita masuk saja ke dalam mana-mana hotel kebanyakannya memang meletakkan suhu hawa dingin mereka begitu rendah, seolah-olah kita mengalami 'musim sejuk dalam negara tropika'.
Sesiapa yang menghadiri seminar atau ceramah di hotel-hotel tersebut sepanjang hari akan merasakan keadaan yang begitu sejuk.
Kita dapati pembaziran kuasa elektrik ini berlaku di merata tempat termasuk lampu-lampu jalan yang terpasang waktu siang, kononnya dilakukan load shedding.
Dalam pengumumannya semasa mengumumkan kenaikan tarif elektrik tersebut, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh mengatakan tidak ada sebab kenapa pengilang patut menaikkan harga barang pengeluaran mereka melebihi paras yang wajar kerana tenaga mungkin hanya sebahagian kecil daripada keseluruhan kos pengeluaran.
Itu adalah harapan kita semua. Malangnya peniaga akan mencari apa jua alasan yang membolehkan mereka menaikkan harga barang-barang.
Walaupun kerajaan bersetuju untuk tidak menaikkan harga minyak buat sementara ini kecuali kalau harga setong minyak dunia naik antara AS$110-AS$120 rakyat keseluruhannya perlu menerima hakikat bahawa menunggu masa saja untuk harga minyak ini dinaikkan.
Cuma jumlah yang bakal dinaikkan saja yang kerajaan akan berhati-hati kerana kenaikan yang terlalu besar akan menimbulkan keresahan kepada rakyat.
Ada pendapat yang mengatakan kenaikan sebanyak AS$0.06 (RM0.18) akan menambahkan kadar inflasi kita sebanyak 0.5 peratus. Harga sekarang ialah AS$0.63 sen.
Inflasi juga perlu dikawal kerana ia menyebabkan nilai mata wang kita merosot sekiranya terlalu tinggi.
Ada juga pendapat yang mengatakan disebabkan subsidi dalam pelbagai barangan yang diberikan, kita tidak menunjukkan harga sebenar sesuatu barang itu.
Oleh itu kita akan terus dibuai oleh persepsi yang harga barang yang telah diberikan subsidi itulah harga sebenar dan sekiranya subsidi ditarik maka ramai yang akan mengatakan tidak wajar.
Sebenarnya sebarang pembatalan subsidi perlu diseimbangkan dengan beberapa perkara yang lain seperti pembaziran dalam kewangan kerajaan yang setiap tahun menjadi teguran oleh Ketua Audit Negara dan kenaikan faktor produktiviti keseluruhannya yang pada masa ini begitu rendah.
Saya bersembang dengan seorang yang membesar semasa belanja ke sekolahnya dulu hanya lima sen yang mampu dia membeli sarapan nasi lemak dan siling satu sen boleh memberikan dia air batu gosok bersirap (ais kepal).
Tapi rakyat perlu ingat nilai mata wang berubah jadi membandingkan 30 atau 40 tahun dulu dengan sekarang tidak wajar.
Banyak bencana yang kita lihat berlaku masa kini tidak kerap berlaku dulu yang menyebabkan hasil pertanian misalnya tergugat sehingga menyebabkan harga barangan berkaitan melambung naik seperti yang berlaku tidak lama dulu dengan bahan asas, bawang.
Bencana terbaru yang kita diberitahu ialah bakteria E-coli di Eropah menyebabkan banyak kematian dan membuatkan Rusia mengharamkan pengimportan sayur-sayuran daripada negara-negara Kesatuan Eropah.
Gempa bumi di Jepun pada 11 Mac yang lalu menyebabkan banyak negara tidak mengimport barang makanan dari Jepun kerana takut akan kesan radioaktif daripada kesan kebocoran loji nuklear mereka.
Ketidaktentuan harga minyak ada kaitan dengan beberapa perkara seperti apa yang berlaku di negara-negara Asia Barat yang sedang dilanda angin perubahan dan ini menjejaskan sedikit sebanyak pengeluaran.
Keadaan ekonomi negara seperti Amerika Syarikat yang masih bergelut dengan pemulihan juga mempengaruhi harga minyak. Ada yang menjangkakan penggunaan akan berkurangan, harga minyak akan turun, kemudian ada pula pendapat mengatakan ada tanda-tanda pemulihan, jadi harga minyak naik.
Seperkara lagi yang perlu kita fahami ialah minyak diperdagangkan sebagai suatu komoditi di pasaran hadapan dan ia tentu sekali jadi bahan spekulasi pelbagai pihak macam juga mata wang dan lain-lain komoditi.
Perubahan harga itu berlaku setiap minit. Unsur spekulasi itu adalah sesuatu yang kita tidak boleh lari dalam dunia kewangan hari ini.
Hanya pakar-pakar yang tinggi ilmu mereka saja yang mampu memberi jaminan boleh menurunkan harga minyak di negara kita.
Lagi pun bukan payah bagi seseorang memberi jaminan yang dia boleh menurunkan harga minyak kalau berkuasa.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket