Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

perjalanan ke arah pertandingsn robotik negeri selangor

Assalamualaikum wbt dan salam 1Malaysia.
Saya ingin menceritakan mengenai perjalanan pertandingan robotik negeri Selangor di High School Klang pada 6 Julai lepas (Jumaat). Di bawah merupakan kronologi perjalanan sepanjang dalam robotik ini.

Sebulan lepas (bulan Mei)
Kami mendapat set robotik dengan map robot kami sebagai testing.

Tiga minggu lepas (11-16 Jun 2012)
Tema tahun ini untuk kategori open ialah robot connecting people di mana robot itu dapat bersosial dan membuat keputusan terbaik. Sememangnya perlukan kos yang puluhan ribu kerana dikehendaki bukan sahaja mereka & program tetapi juga membuat video 2 minit dan membuat booth sendiri 2 mm x 2 mm. Manakala kat kategori regular yang kami ambil bahagian pula termasuk 4 team lain Permata Pintar ialah bertemakan robot kutip hollow cube untuk dimasukkan ke cube yang sama warnanya. Iskandar telah design robot kami. Seterusnya, saya sendiri & Puteri Adilah training part robot yang kami dapat. Iskandar dapat tangan & gear, saya pula mendapat motor & tayar serta Adilah pula mendapat part body.

Dua minggu lepas (17-30 Jun 2012)
Kami mengubah sedikit design robot itu dan membuat programming robot kami. Itupun sedikit baru kerana lama lagi pertandingannya.

Seminggu lepas (1-4 Julai 2012)
Kami menggandakan usaha untuk programming robot. Untuk design kalau stress pun tidaklah ketara sangat tetapi untuk programming, memang tension gila kerana robot kadangkala lari sebab robot bukan perfect pun pergerakannya. Saya berasa ingin menangis kerana kesusahan yang dihadapi. Adilah tarik diri dari team robotik kami.

Di ambang competition (5 Julai 2012)
Seperti biasa tetapi tidur pukul 2 pagi dan bangun 5.20 pagi pada hari keesokannya. Oleh sebab itu, Mugelan gantikannya dalam team kami. Baru beberapa minit saya & Iskandar ajarkannya sudah terus masuk otaknya sampai boleh programkan robot. Hebat gila otaknya. Akmal Yusniza juga bantu kami dalam programming kerana dia pernah dapat nombor 6 negeri Pulau Pinag.

Hari competition (6 Julai 2012)
Pada pukul 6 pagi, kami bertolak dari UKM ke high school klang. 7.10 pagi baru kami tiba. First time pergi ke Klang dengan Shah Alam. Setelah mendaftar, sijil penyertaan ada dalam genggaman tangan. Langsung kami mencabut part robot kepada kategori tertentu kerana kami kena pasang balik dengan adjust program termasuk testing robot kami dalam round 1 selama 2 jam. Allhamudillah!!!!!! 100 mata per 200 mata dalam genggaman tangan team kami. Sebelah petang, round 2 yang hanya adjust robot sahaja dalam 30 minit sahaja. 90 /200 mata dalam genggaman tangan kami. Akhirnya dapat jugalah nombor 18/100 team negeri Selangor. Namun kami kalah sebenarnya. Hanya top 10 sahaja dikira menang dan 4-10 boleh dapat excellence award sementara ketiga, naib johan & johan dapat medal termasuk sijil kemenangan, piala serta lupa pula. Hahahahahahahaha. 5 team teratas akan bertanding peringkat kebangsaan bulan September ini di Johor Bahru dan seterusnya 10 team teratas pula dalam kebangsaan akan bertanding di peringkat antarabangsa di Hotel Sunway kerana negara kita, Malaysia menjadi tuan rumah World Robot Olimpiad pada bulan November ini. 5 petang, kami balik ke UKM dan singgah di McDonalds Hentian Serdang. 6.40 petang, kami tiba di UKM. Hari esok (Sabtu), 2 team Permata ke MRSM Terendak, Melaka peringkat kebangsaan bertemakan robot soccer. Saya terdengar mereka dapat johan & naib johan serta layak terus ke World Robot Olimpiad. Tahniah!!!!!!!!

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket