Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

B737-800 buka lembaran baharu MAS


Pesawat Boeing B737-800 milik MAS mendarat di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang, baru-baru ini.


Penerimaan pesawat Boeing, B737-800 pada 1 November lalu bukan hanya menyaksikan Malaysian Airline System Bhd. (MAS) memiliki pesawat baharu, tetapi juga mencerminkan titik permulaan hala tuju syarikat penerbangan kebangsaan itu.
Dalam industri penerbangan yang sengit persaingannya, permodenan angkatan pesawat dilihat penting kerana inisiatif itu bukan sahaja mampu melonjakkan imej, bahkan turut menarik penumpang menggunakan perkhidmatan yang ditawarkan.
Seperti mana pesawat baru Airbus, A380 yang dipesan oleh MAS, B737-800 juga boleh menjadi daya tarikan sehingga membuatkan penumpangnya memilih untuk menggunakan perkhidmatan sesebuah pesawat.
Di bawah program permodenan angkatan pesawatnya, MAS telah menempah sehingga 55 buah pesawat B737-800, 25 buah pesawat A330-300 dan enam buah A380.
''Ketika ini, pesawat A380 menjadi faktor daya tarikan kepada penumpang,'' kata Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Tengku Datuk Azmil Zahruddin Raja Abdul Aziz kepada Utusan Malaysia di Kuala Lumpur.
Bagaimanapun, MAS hanya akan menerima pesawat penumpang terbesar pertamanya itu pada 2012, setelah beberapa kali jadual penghantarannya ditunda.
Tengku Azmil berkata, dengan memiliki pesawat B373-800, MAS boleh menjadikan Kota Kinabalu sebagai hab berikutan pesawat itu mampu terbang lebih jauh berbanding B737-400 yang mempunyai jarak penerbangan sehingga 1,600 batu nautika (2,963 kilometer).
Dengan keupayaan terbang sejauh 3,115 batu nautika (5,765 kilometer), pesawat baharu MAS itu mampu terbang selama enam jam ke Hong Kong dan Jepun dari Kota Kinabalu.
MAS yang menerima B737-800 pada 1 November lalu akan memperoleh dua pesawat yang sama pada tahun ini. Kehadiran pesawat tersebut dilihat oleh Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton yang melawat Malaysia baru-baru ini, sebagai penghubung kerjasama erat antara MAS dengan pengeluar kapal terbang AS.
Pesawat pertama itu akan melakukan penerbangan sulungnya pada 15 November ini bagi penerbangan Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu, Sabah dan seterusnya ke Lapangan Terbang Haneda di Tokyo.
Perkhidmatan B737-400 akan ditamatkan secara berperingkat tetapi tindakan tersebut tidak dilakukan serta-merta.
Berikutan peredaran masa, industri penerbangan juga menghadapi perubahan dan paling ketara ialah kemunculan syarikat penerbangan tambang murah, sekali gus mencetuskan persaingan yang sengit.
Dalam menghadapi persaingan sengit, semua perkara perlu diambil kira khususnya ciri-ciri keselesaan dengan menawarkan tambang pada harga yang kompetitif bagi menarik lebih ramai penumpang.
Pesawat B737-800 milik MAS diberi sambutan semburan pancutan air daripada bomba Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang sebagai gimik menyambut ketibaan pesawat tersebut.


Menerusi penampilan hiasan dalaman skyline interior yang diperkenalkan dalam B737-800, ia dijangka dapat memberi lebih keselesaan kepada penumpang.
Boeing menjangka penampilan skyline interior dapat menarik penumpang tambahan untuk setiap tiga ataupun empat penerbangan bagi kelas ekonomi dan setiap 35 penerbangan untuk kelas pertama, bernilai AS$400,000 (RM1.24 juta) bagi tempoh lima tahun.
Konsep skyline interior merupakan konsep yang sama digunakan pada B787, dikenali Dreamliner, yang dijadual melakukan penerbangan komersial sulung pada pada tahun depan
Konsep tersebut akan menyaksikan dalaman pesawat kelihatan lebih besar dengan mengetengahkan siling yang lebih tinggi dengan lapan mod pencahayaan walaupun lebar dalaman B737-800 adalah sama dengan lebar model B373 terdahulu.
Skyline interior akan menggunakan pencahayaan diod pengeluar cahaya (LED) dan bukaan tingkap yang lebih besar yang membuatkan bahagian dalam pesawat itu lebih terang dengan memberi perasaan seolah-olah berada dalam kabin pesawat berbadan besar.
Boeing turut menambah tempat simpanan barangan dalam B737-800 yang berkeupayaan menyimpan lebih banyak beg dengan menggunakan ruang kabin yang kurang.
B737-800 milik MAS itu turut dilengkapi dengan skrin paparan cecair (LCD) pada setiap kerusi untuk hiburan dalam pesawat.
Seperti mana bahagian dalaman MAS yang baru, syarikat penerbangan itu turut memperkenalkan wajah badan pesawat baru.
"Kesemua B737-800 akan mempunyai wajah badan yang sama. Kami mahu rekaan yang ringkas menggambarkan berterusan dan mesra alam," kata Tengku Azmil.
Menerusi wajah badan pesawat yang baru dengan imej lebih dinamik bukan hanya kepada pesawat tetapi juga perniagaan MAS pada masa depan.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket