Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Menyediakan ramuan bajet menjaga kesejahteraan rakyat

SELAMA dua jam Datuk Seri Najib Tun Razak berdiri di Dewan Rakyat untuk membentangkan cadangan Bajet 2010.

Selaku Perdana Menteri, beliau tenang dan bersemangat mengemukakan bajet sulongnya sebagai Menteri Kewangan.

Bajet ini mempunyai makna yang cukup besar kerana inilah bajet terakhir dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dan ia juga menjadi pembuka tirai ke arah RMK-10 dan asas model ekonomi baru.

Dengan tema "1Malaysia, Kemakmuran Bersama" Najib menyusun langkah dan strategi untuk negara menangani dan menghadapi cabaran ketidaktentuan ekonomi global.

Berdasarkan pengalaman lepas, kerajaan pusat di bawah teraju Barisan Nasional diyakini mampu membawa Malaysia menjadi negara pelaku perubahan dan pencipta penyelesaian dalam menghadapi cabaran getir ekonomi dunia.

Kita tidak boleh membiarkan ekonomi negara ditekan dan kesannya pasti akan dirasai oleh rakyat. Malah kita tidak mahu kekangan ini membantutkan harapan kita untuk menjadi negara maju menjelang 2020.

Dalam hal ini, kita setuju bahawa Malaysia perlu melakukan transformasi dan inovasi secara menyeluruh. Perkara yang menjadi agenda utama negara ini sedang dilaksanakan melalui gagasan 1Malaysia, Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), Petunjuk Prestasi Utama, model ekonomi baru, PEMUDAH, PEMANDU dan Majlis Penasihat Ekonomi Negara.

Syukur, hasil langkah-langkah proaktif kerajaan, kita dapat merasakan tanda-tanda pemulihan sekarang. Sebagai mana keyakinan Najib, begitu juga rakyat mengharapkan pada 2010 ekonomi global akan kembali pulih.

Dengan itu fokus Bajet 2010 yang mendahulukan kesejahteraan rakyat dan mengutamakan pencapaian NKRA dapat dilaksanakan. Ketiga-tiga strategi Bajet 2010 wajar diberi perhatian khusus, terutama kaitannya dengan model ekonomi baru iaitu memacu negara ke arah ekonomi berpendapatan tinggi; memastikan pembangunan holistik dan mapan; dan mengutamakan kesejahteraan rakyat.

Kita yakin strategi-strategi itu bakal meningkatkan keupayaan sektor swasta kembali menjadi penjana utama ekonomi negara, menambah kekuatan modal insan dan menjamin kesejahteraan hidup rakyat tanpa mengira kaum.

Kita rasa bersyukur kerana ketika berdepan dengan cabaran global, kerajaan mampu untuk menguruskan ekonomi negara tanpa memberi tekanan kepada rakyat, ahli perniagaan dan pelabur.

Sesungguhnya beberapa strategi yang dibentangkan oleh Najib bertujuan menambah baik kedudukan ekonomi negara dalam menghadapi cabaran di samping terus menjamin kesejahteraan rakyat.

Dengan pelepasan cukai, pemberian insentif, biasiswa dan dana bantuan, Bajet 2010 menyediakan satu persekitaran yang membolehkan rakyat dan ahli perniagaan mampu berkembang maju dan berdaya tahan dalam mengharungi cabaran mendatang.

Bajet 2010 sesungguhnya bukan semata-mata pengagihan peruntukan dan usaha mencari pendapatan negara, tetapi lebih penting lagi terkandung di dalamnya ramuan formula untuk menjaga kesejahteraan dan mendahulukan rakyat di bandar dan luar bandar. Malah ia juga memastikan pencapaian diutamakan agar ia bersesuaian dengan gagasan 1Malaysia.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket