Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Bajet rakyat 1Malaysia

PEMBENTANGAN Bajet 2010 menjadi perhatian semua pihak kerana ia akan melihatkan dua aspek yang penting iaitu pertamanya ia merupakan pembentangan bajet yang pertama oleh Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dan keduanya ialah rakyat menantikan apakah agenda masa depan kerajaan yang bakal dilaksanakan seperti yang telah digariskan melalui gagasan 1Malaysia 'Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan'.

Rakyat mahu lihat kesungguhan dan komitmen kerajaan untuk menjayakan gagasan ini menjadi realiti dan bukan retorik ataupun slogan semata-mata.

Perkara ini cukup signifikan kerana pengurusan sumber ekonomi dan kewangan adalah elemen penting yang akan mencorakkan masa depan dan hala tuju sesebuah negara. Justeru, rakyat mendambakan pengurusan dan pengagihan sumber ekonomi yang seimbang, adil dan saksama dengan mengambil kira kepentingan semua golongan rakyat yang berkaitan.

Bagi rakyat biasa terutamanya golongan luar bandar, isu-isu kepenggunaan seperti kekurangan bekalan makanan dan kenaikan harga barang dilihat sebagai satu masalah yang besar yang ditambah dengan jumlah pendapatan yang rendah ataupun sederhana.

Soal pengangguran yang masih berada pada tahap yang membimbangkan juga terus membelenggu anak muda negara ini. Masih ramai graduan dan belia kita di luar bandar menghadapi kesukaran untuk memperoleh pekerjaan bagi meneruskan kehidupan harian mereka. Itu belum lagi isu perebutan pekerjaan antara warga tempatan dengan warga asing.

Senario ekonomi global masih tidak begitu memberangsangkan dan meyakinkan kita untuk menarik nafas yang lega walaupun pihak kerajaan melalui pelbagai agensi yang terlibat seperti Kementerian Kewangan dan Bank Negara cuba meyakinkan rakyat bahawa ekonomi kita semakin pulih dengan mengunjurkan sedikit pertumbuhan.

Hakikatnya masih ramai lagi rakyat kita yang belum pulih daripada tempias kegawatan ekonomi yang sedang melanda. Maka rakyat mengharapkan kerajaan akan membentangkan bajet yang boleh merangsang kembali ekonomi negara di samping memastikan perbelanjaan yang bakal dilaksanakan tidak membazirkan wang rakyat.

Bajet ini perlu memberi fokus dan keutamaan kepada kehendak dan keperluan rakyat terutamanya golongan luar bandar dan yang berpendapatan rendah serta sederhana. Kehendak semua kaum juga perlu dititikberatkan.

Memang sukar untuk memenuhi tuntutan semua pihak namun di sinilah kerajaan perlu memperlihatkan kebijaksanaan mereka dalam mengurus dan mengagih sumber ekonomi itu seadil yang mungkin dengan seimbang. Jika ia dapat dilaksanakan dengan bijak, maka rakyat pastinya akan memberikan sokongan yang kuat kepada semua usaha kerajaan yang akan bakal dibentangkan.

Kalau benar kerajaan ingin membuktikan bahawa slogan Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan bukan satu retorik maka perkara-perkara asas sebeginilah wajar menjadi perhatian bajet kali ini agar di samping dapat meningkatkan pertumbuhan ekonomi negara ia sekali gus dapat mengurangkan beban rakyat jelata.

Seterusnya sebagai usaha untuk mewujudkan sebuah negara bangsa yang menepati konsep 1Malaysia, kerajaan juga wajar memberi perhatian kepada program-program yang boleh memupuk semangat perpaduan dan kekitaan serta peningkatan semangat patriotik di kalangan rakyat pelbagai kaum negara ini. Aktiviti sebegini perlu dirancakkan perlaksanaannya dengan lebih terancang dan tersusun agar boleh merealisasikan konsep gagasan tersebut.

Justeru, besarlah harapan kita agar bajet kali ini akan menjadi Bajet 1Malaysia yang akan memberi ruang dan peluang kepada segenap lapisan rakyat negara ini berganding bahu, bekerja bersama-sama sebagai satu pasukan dan menikmati bersama pertumbuhan dan kekayaan ekonomi negara ini.

Percayalah bahawa jika kita mampu mewujudkan keseimbangan dalam pengagihan kekayaan ekonomi secara sama rata maka pastinya ketirisan dalam soal perpaduan yang semakin merisaukan dewasa ini tidak akan berlaku sama sekali atau sekurang-kurangnya dapat dikurangkan.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket