Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Pengumuman pandemik

KUALA LUMPUR 13 Ogos – Tujuh lagi kematian akibat selesema babi atau influenza A (H1N1) dicatatkan hari ini di seluruh negara menjadikan jumlah terkumpul setakat ini meningkat kepada 51 orang.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, semua kes kematian itu didapati mempunyai risiko penyakit seperti tekanan darah tinggi, sakit jantung dan imuniti rendah.

“Kematian terbaru turut membabitkan bayi yang berumur empat bulan dan seorang warga emas berusia 92 tahun,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Persidangan Saintifik Persatuan Kajian Kegemukan Malaysia (MASO) di sini hari ini.

Tiong Lai memberitahu, seramai 80 pesakit H1N1 masih menerima rawatan di seluruh negara dengan 51 orang dirawat di wad biasa, manakala 29 lagi di Unit Rawatan Rapi (ICU).

“Daripada 29 pesakit di ICU, seramai 16 orang merupakan individu yang mempunyai risiko penyakit termasuk penyakit kronik dan selebihnya mengalami masalah obesiti, wanita hamil dan baru bersalin,” katanya.

Dalam pada itu, beliau menasihati rakyat agar tidak panik dengan penularan wabak H1N1 dalam negara kerana 98 peratus daripada jumlah pesakit yang dijangkiti virus itu setakat ini sembuh selepas menerima rawatan.

“Saya akui situasi wabak H1N1 di negara ini adalah serius. Bagaimanapun, ia hanya membahayakan apabila menjangkiti golongan berisiko tinggi sehingga mampu membawa kepada kematian,” katanya.

Tiong Lai berkata, orang ramai perlu lebih bertanggungjawab dalam membantu kerajaan menangani penularan wabak H1N1 dengan segera mendapatkan rawatan apabila mengalami simptom penyakit serupa influenza (ILI) sebelum ia menjangkiti orang lain.

“Mereka juga perlu memakai penutup mulut dan hidung serta melaksanakan pengasingan sosial dengan tidak menghadiri majlis-majlis terbuka. Kalau semua rakyat mengikut arahan pencegahan H1N1, kita yakin dapat membendung penularan wabak ini,” katanya.
Mengulas situasi di Johor, Melaka dan Selangor yang mencatatkan kes kematian H1N1 yang tinggi, beliau menjelaskan, ia perlu dilihat dalam skop yang lebih luas kerana wabak itu merebak di seluruh negara.

Beliau seterusnya menegaskan, Malaysia belum sampai ke tahap untuk mengisytiharkan darurat kesihatan.

“Darurat bermakna kita perlu menyekat pergerakan orang ramai dan melaksanakan tindakan kuarantin terhadap keseluruhan komuniti. Saya rasa kita tidak perlu berbuat demikian pada masa ini,” ujar beliau.

Tambahnya, Kementerian Kesihatan tidak akan mengarahkan sekolah-sekolah di seluruh negara ditutup sewenang-wenangnya hanya kerana segelintir murid atau pelajarnya dijangkiti H1N1.

“Langkah yang lebih berkesan adalah mengasingkan murid atau pelajar positif H1N1 daripada mereka yang sihat supaya sesi pembelajaran dapat diteruskan,” katanya.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket