Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Makan berlebihan, tidak bersenam punca obes

KUALA LUMPUR 15 Mei – Memiliki berat 110 kilogram (kg) dengan ketinggian 160 sentimeter (sm) menjadikan U. Alvinderpal, 13, mengalami masalah obesiti sehingga dia kelihatan pasif berbanding rakan sebayanya.

Latar belakang keluarga yang mempunyai susuk tubuh besar turut mempengaruhi Alvinderpal mempunyai saiz badan sebegitu.
Tambahan pula, dia seorang yang tidak memilih makanan dan tidak gemar melakukan aktiviti fizikal seperti bermain bola ataupun berbasikal.
“Saya makan apa saja tanpa mengira masa. Di waktu lapang, saya lebih gemar bermain permainan video atau menonton televisyen berbanding melakukan aktiviti fizikal,” katanya yang memiliki indeks jisim badan (BMI) 43 ketika di temui di sini baru-baru ini.
Jelas ibunya, Jaswant Kaur, satu-satunya aktiviti fizikal yang digemari anak bongsunya itu adalah berenang tetapi aktiviti yang berupaya membakar lebih 400 kalori dalam tempoh sejam itu jarang dilakukan Alvinderpal kerana dia menghidap asma.
“Sejak menghidap asma ketika di sekolah rendah, Alvinderpal semakin tidak berminat melibatkan diri dalam sebarang kegiatan sukan, baik di rumah mahupun sekolah. Saya pernah belikan Alvinderpal basikal namun sehingga hari ini, dia tidak pernah menunjukkan minat untuk menunggangnya,” katanya.
Seawal pagi, Alvinderpal akan mengambil minuman milo ais sebagai sarapan sebelum pergi ke sekolah dengan dihantar oleh ibunya.
Setiap hari, dia diberikan belanja RM6 untuk mengisi perut. Ketika waktu rehat, Alvinderpal gemar mengambil makanan seperti roti berbanding nasi mahupun mi. Jika dia berasa lapar, nasi ayam akan menjadi menu pilihannya.
Biarpun hanya mengambil masa 15 minit untuk berjalan kaki dari sekolah pulang ke rumah, Alvinderpal tetap menaiki teksi kerana tidak tahan dengan cuaca panas.
Ketika berada di rumah pula, Alvinderpal lebih gemar menikmati nasi campur yang mengandungi ayam atau ikan berlaukkan kari tanpa mengambil sebarang sajian sayur-sayuran.
Menurut Jaswant, jika tidak mengambil nasi putih bersama lauk-pauk sebagai sajian malam, anaknya itu lebih gemar makan di gerai dengan memilih menu bergoreng seperti nasi goreng dan mi goreng atau menikmati makanan segera.
“Dia seorang yang mudah terasa lapar. Sekiranya terasa lapar, dia akan memasak mi segera walaupun jam sudah menunjukkan 12 malam. “Sebagai ibu, saya pernah menasihatkan dia untuk mengubah tabiat pemakanan dan gaya hidupnya tetapi diabaikan begitu sahaja,” katanya.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket