Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Penjualan asid perlu dikawal

Mutakhir ini kes jenayah melibatkan dan membimbangkan khalayak. Penyalahgunaan asid oleh pihak yang tidak bertanggungjawab atas pelbagai tujuan dan motif jenayah ini dilihat semakin hari semakin bertambah.
Mengikut statistik terkini Polis Diraja Malaysia (PDRM), sebanyak 23 laporan telah diterima melibatkan jenayah simbahan asid di Lembah Klang. Itu belum lagi kes seumpama ini di tempat lain di seluruh negara.
Agak memeranjatkan apabila para penjenayah ini menukar modus operandi mereka dengan menjadikan asid sebagai senjata baru. Walaupun penggunaan asid dalam melakukan jenayah bukanlah suatu perkara baru tetapi peningkatannya secara mendadak, terutamanya di Lembah Klang, dalam tempoh masa yang singkat ini cukup merisaukan dan mencetuskan rasa ketakutan dalam kalangan masyarakat.
Kejadian ini sebenarnya menimbulkan dua persoalan utama yang perlu kita rungkaikan bersama iaitu apa yang menyebabkan penjenayah beralih kepada asid dan bagaimana pula mereka dengan mudah memiliki asid?
Penulis yakin bahawa kedua-dua persoalan ini menjurus ke arah jawapan yang sama dan saling berkait. Kita percaya mereka beralih kepada penggunaan asid kerana mudah memperolehnya tanpa sebarang masalah dan sekatan daripada mana-mana pihak.
Justeru dalam hal ini kita sangat bersetuju dan menyokong cadangan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang mahukan satu peraturan baru digubal bagi memastikan asid tidak dijual sewenang-wenangnya bagi mengelak bahan ini disalahgunakan oleh penjenayah.
Ternyata selama ini kita terlepas pandang ketirisan dalam aspek undang-undang berkaitan penjualan, penyimpanan dan penggunaan asid yang menyebabkan para penjenayah mengambil kesempatan dan menjadikannya sebagai senjata mereka.
Situasi ini menyebabkan keselamatan orang ramai sentiasa berada dalam risiko yang tinggi di mana terdedah kepada simbahan asid oleh mana-mana pihak yang memilikinya dengan mudah.
Bayangkan setiap hari apabila berada di luar rumah kita dibayangi rasa takut menjadi mangsa simbahan asid yang seterusnya.
Kita berharap sangat PDRM memberkas penjenayah ini dengan segera. Kita juga memohon agar semua pihak yang berkaitan menyahut cadangan dan hasrat Shahrizat dengan berganding bahu bekerjasama memperketatkan undang-undang penjualan, penyimpanan dan penggunaan asid di negara kita.
Sementara kita berharap agar cadangan itu dapat direalisasikan, kita memohon kepada para peniaga dan penjual yang mempunyai lesen penjualan asid ini lebih bertanggungjawab.
Jangan menjual asid kepada mana-mana individu sewenang-wenangnya agar ia tidak disalahgunakan kelak. Kita tidak mahu isteri mahupun anak kita menjadi mangsa yang seterusnya.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket