Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Cabar kerajaan negeri pembangkang turunkan harga barangan

INGATAN supaya rakyat bersedia menghadapi penarikan subsidi bagi bahan api dan tarif elektrik telah dinyatakan oleh pemimpin kerajaan. Ini selaras dengan usaha kerajaan mengurangkan pergantungan subsidi negara.

Rabu lalu, Kabinet memutuskan untuk menangguhkan kenaikan harga bahan api. Tindakan itu bukan kerana bimbangkan reaksi dan kemarahan pengguna tetapi kerajaan memahami masalah yang bakal ditanggung oleh rakyat.
Bukan sekali kerajaan membatalkan hasrat mengurangkan subsidi yang bermakna akan berlaku kenaikan harga terhadap barangan tertentu tetapi sudah banyak kali terutama produk bahan api.
Tetapi seperti biasa, modal ‘harga petrol naik lagi’ dimanipulasi pembangkang untuk membakar emosi rakyat.
Sejak dua minggu lalu, kita dapat lihat bagaimana pembangkang mengeksploitasi isu kenaikan harga minyak RON95 walaupun ia belum lagi diputuskan oleh kerajaan.
Nampak sangat pembangkang hanya pandai mengeksploitasi isu itu serta harga barangan di pasaran, tetapi mereka sendiri tidak tahu bagaimana hendak mengatasi masalah itu.
Apabila kerajaan tidak menaikkan harga tiga bahan api – RON95, diesel dan LPG, pihak pembangkang jadi terkedu kerana ramalan mereka salah belaka.
Oleh kerana dalam kepala pembangkang hanya tahu hendak menang sahaja, maka dialihkan pemikiran rakyat kononnya keputusan kerajaan tidak menaikkan harga bahan api itu kerana bimbang rakyat akan bertindak terhadap kerajaan menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 yang diadakan tidak lama lagi.
Paling melucukan apabila dikatakan kerajaan Barisan Nasional (BN) takut kepada pembangkang.
Bab untuk mengalihkan perhatian rakyat memang menjadi kepakaran pembangkang dengan menjadikan isu harga barang sebagai modal politik.
Mereka sudah bersiap sedia dengan beratus ribu alasan. Pada mereka, BN tidak boleh kelihatan betul dan benar di mata dan fikiran rakyat.
Contohnya, strategi berkesan pembangkang dengan menakut-nakutkan rakyat mengenai kenaikan harga minyak petrol dan diesel yang boleh melonjakkan harga barangan. Tempias akhirnya pembangkang dapat memburuk-burukkan kerajaan dengan memesongkan pelbagai fakta. Mereka sengaja mereka-reka pelbagai andaian untuk mengelirukan rakyat.
Tindakan pembangkang itu menampakkan kejahilan mereka. Sedangkan pembangkang sebenarnya tahu apa yang berlaku sekarang sehingga menyebabkan harga bahan api dunia meningkat.
Mengenai harga minyak naik atau tidak, ia bukan isu tetapi ada modal politik untuk hentam kerajaan BN. Soal kerajaan akan menurunkan, menaikkan atau mengekalkan harga bahan api, akan ada sahaja alasan untuk ‘tibai’ kerajaan.
Kalau direnung dengan mendalam, seolah-olah kesusahan dan keperitan rakyat yang dinanti-nantikan kerana inilah peluang untuk kenakan kerajaan.
Kerajaan banyak berkorban dan terpaksa menanggung kos tidak nampak kerana mengekalkan subsidi daripada mengambil tindakan tidak popular menaikkan harga bahan api baru-baru ini.
Pemimpin pembangkang selalu mempertikai keputusan kerajaan terutama mengenai harga barangan. Apa kata rakyat mencabar kerajaan pimpinan parti pembangkang di Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan supaya menurunkan harga barang di negeri masing-masing sebagai lambang dan bukti bahawa mereka benar-benar bijak dan prihatin terhadap rakyat.
Kita ingin lihat – setelah diberi peluang dan amanah menerajui kerajaan negeri, turunkan harga barangan di negeri yang diperintah. Janganlah sekadar pandai berkata-kata sahaja.
Cuba mereka beli sendiri barangan keperluan pengguna dan kemudian jual kepada rakyat negeri masing-masing pada harga yang lebih murah.
Kalau pembangkang tidak mampu melakukannya, selepas ini jangan lagi cuba menjuarai isu kenaikan harga barang.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket