Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Formula tangani kemiskinan

KATA bijak pandai, yang perlu kita takutkan bukanlah kemiskinan tetapi ketidakmampuan berdiri di atas kaki sendiri.

Dalam satu hadis, Nabi SAW bersabda, kemiskinan itu hampir-hampir membawa kepada kekufuran. Ini kerana miskin akan mendorong seseorang melakukan apa sahaja.
Hakikatnya, tiada siapa yang mahu menjadi miskin. Malah, banyak agensi sama ada milik kerajaan atau pertubuhan bukan kerajaan (NGO) diwujudkan semata-mata untuk membantu mereka yang miskin keluar dari kepompong kemiskinan.
Namun sering kali kita dengar, bantuan yang diberi 'hilang' begitu sahaja. Keluarga miskin yang dibantu itu tetap miskin.
Mungkin niat yang baik sahaja tanpa ada perancangan yang komprehensif dan sistematik tidak akan membawa sebarang erti.
Apa yang terlihat ialah pendekatan 'memberi ikan' dan bukannya 'kail' seperti dipraktikkan selama ini menyebabkan mereka lebih senang memilih untuk terus hidup dalam keadaan miskin.
Seperti negeri-negeri lain di Malaysia, Perak juga berdepan dengan masalah kemiskinan dalam kalangan rakyatnya.
Difahamkan, kira-kira 40 peratus atau 2.7 juta orang di negeri itu berada di dalam kategori berpendapatan terendah atau lebih tepat lagi kumpulan yang layak menerima zakat.
Atas dasar tanggungjawab, Perak cuba mencari formula tersendiri. Penubuhan Yayasan Budi Upaya (YBU) pada Oktober 2009 di bawah Akta Pemegang Amanah Ordinan 1952, antara harapan yang diletakkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir untuk mengenal pasti dan menyelesaikan masalah yang berlarutan sejak sekian lama itu.
Menurut Ketua Eksekutif YBU, Khairul Azwan Harun, 34, misi YBU adalah mengubah kepercayaan bahawa dilahirkan dalam keluarga miskin tidak semestinya seseorang itu akan terus menjadi miskin selamanya.
''Mengikut konsep ini, YBU akan melaksanakan pendekatan jalinan jaringan yang lebih bersepadu. Kita mahu semua orang turut bertanggungjawab menjayakan hasrat ini," katanya.
Paling penting kata anak muda berjiwa besar ini lagi, matlamat YBU bukan hanya sekadar menghulurkan bantuan tetapi untuk melahirkan kumpulan individu daripada penerima zakat kepada pemberi zakat.
''Misi YBU agak berbeza kerana kami sedaya upaya membantu membina upaya golongan berpendapatan terendah sehingga mereka berjaya memperoleh pendapatan yang lestari.
''Walaupun mereka ini hidup dalam kemiskinan, namun masih memiliki kudrat untuk menghasilkan sesuatu," katanya penuh yakin.
Golongan berpendapatan terendah yang dimaksudkan Khairul Azwan merangkumi ibu tunggal, orang kurang upaya (OKU), Orang Asli, miskin tegar, miskin mudah, anak yatim atau pelajar miskin serta usahawan-usahawan kecil yang bermasalah.
''Ada beberapa pendekatan akan kita laksanakan dalam usaha membantu mereka. Antaranya, memperkenalkan skim mikro kredit iaitu bantuan pinjaman seperti Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) dan Tekun tetapi dalam formula yang baru," katanya lagi.
Bekas Pengarah AIM, Prof. Shukor Kassim yang juga pensyarah di Universiti Sains Malaysia telah dilantik membentuk pendekatan skim mikro kredit. Di bawah skim ini, akan dilaksanakan program Iktisad Bina Upaya (IBU) iaitu peminjam tidak memerlukan sebarang cagaran atau penjamin bagi membolehkannya menerima pinjaman.
Buat permulaan, dana sebanyak RM4 juta diperuntukan kerajaan negeri bagi tujuan tersebut. Peserta yang layak akan menerima pinjaman tanpa faedah antara RM1,000 hingga RM20,000.
''Usaha membasmi kemiskinan bukan sekadar mengurangkan angka tetapi dalam masa sama kita mahu mengupayakan mereka supaya tidak lagi bergantung kepada bantuan kerajaan," katanya.
Dalam masa sama, YBU juga akan membantu murid-murid dan pelajar-pelajar miskin dari tahun lima hingga tingkatan lima menyertai program anak angkat kelolaannya.
Pengambilan pertama akan dilakukan bermula Julai ini di mana 100 orang yang terpilih bakal menjadi anak angkat Menteri Besar.
Jelas Khairul Azwan, langkah yang dirintis Zambry ini akan dikembangkan kepada organisasi atau sesiapa sahaja yang mahu mengambil anak angkat daripada kalangan keluarga miskin.
''YBU akan menjadi platform untuk menguruskan anak-anak angkat ini. Mereka hanya nyatakan sumbangan yang ingin dibuat dan kerja-kerja mengenal pasti dan sebagainya dilakukan YBU.
''Mungkin ibu atau bapa angkat ini boleh mengadakan pertemuan seminggu sekali atau sebagainya. Yang penting matlamat kita untuk memastikan anak-anak ini dibantu," katanya.
Perjuangan membasmi kemiskinan memerlukan keprihatinan semua pihak. Keprihatinan kita penting untuk sama-sama membina rakyat.
Menyedari kepentingan penglibatan semua pihak, YBU mengalu-alukan sesiapa sahaja yang berminat untuk menjadi sukarelawan menerusi penubuhan Skuad Ikon Bina Upaya (IBU) dalam usaha menyalurkan maklumat dan mengenal pasti mana-mana kumpulan sasaran.
''Peranan mereka ialah menjadi 'mata dan telinga' walau di mana sahaja mereka berada. Ini juga yang membezakan YBU dengan organisasi-organisasi kebajikan lain.
''Seperti yang disebutkan tadi, kita mahu semua orang terlibat dalam usaha ini. Jika kita rasa bertanggungjawab terhadap masyarakat, kita perlu menjadi antara sukarelawan ini," jelasnya sambil menegaskan sesiapa yang berminat boleh menghubungi talian 05-2555945 atau mendaftar di www.yayasanbinaupaya.com.
'Pemantauan' para sukarelawan terbabit penting supaya setiap program yang dijalankan atau bantuan yang diberikan bukan sahaja benar-benar sampai ke sasaran yang telah dikenal pasti tetapi juga mengukur sejauh mana berkesannya usaha bantuan yang dilakukan.
Ini selaras dengan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) YBU iaitu bukan semata-mata menghabiskan peruntukan yang diberi, sebaliknya berupaya mengubah mereka yang miskin kepada kumpulan berpendapatan lestari.
''Dengan cara ini, mereka mampu membantu orang lain. Kita tidak mahu lagi melihat contohnya yang berniaga itu, cuma kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Era itu sudah berlalu," katanya sambil menegaskan pelbagai lagi program telah dirancang oleh YBU.
Apa pun, berbalik kepada asal, usaha bersungguh-sungguh kerajaan negeri Perak menerusi YBU tidak bermakna jika mereka yang miskin ini sendiri tidak mahu mengubah sikap dan hanya berserah kepada takdir semata-mata.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket