Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

‘Kuasa Gadis’ Pandelela


Yeaa...Girl’s Power!" (Kuasa Gadis!) jawab Pandelela Rinong Pamg spontan semasa dinyatakan oleh penyampai stesen radio bahawa beliau adalah wanita pertama Malaysia merangkul pingat Olimpik. Jawapan comel itu disusuli dengan ketawa seorang remaja berusia 19 tahun.
Jika tidak kerana penyampai radio terlalu banyak celoteh, mungkin lebih banyak kata-kata Pandelela yang boleh didengar. Perbualan yang diringkaskan itu masih berupaya menonjolkan perwatakan Pandelela. Beliau ternyata gembira dan ceria. Suaranya bergetar dan sentiasa diselang-seli dengan ketawa kecil. Ini pesona Pandelela disalurkan terus menerusi radio. Kita yang mendengar turut tersenyum. Bagi kebanyakan kita, kegembiraan Pandelela itu sememangnya dikongsi beramai-ramai tanpa perlu dijamu ais krim.
Kejayaan Pandelela ini juga sekurang-kurangnya mampu mengurangkan gegak-gempita beberapa hari sebelum itu dalam acara badminton iaitu Datuk Lee Chong Wei yang tewas kepada Lin Dan. Betapa berat bahu Chong Wei menanggung harapan seluruh negara, maka apabila beliau menitis air mata di atas podium, ramai yang sebak. Lelaki, perempuan; Cina, Melayu, India dan semua merasainya.
Ini kerana air mata itu memberi isyarat jelas bahawa Chong Wei telah berhabis dan berjuang sepenuh tenaga dalam perlawanan tetapi apakan daya, Lin Dan tetap berkelebihan dua mata di hadapannya untuk merangkul emas.
Maka penerjunan Pandelela yang diikuti dengan penuh minat dan tabah (berlangsung sepanjang subuh merangkumi waktu sahur), adalah penawar lara yang mengembalikan keceriaan. Paling penting, tiada lagi ahli politik bankrap idea berani mempertikaikan Pandelela seperti yang dilakukan terhadap Chong Wei walaupun ramai yang mencari identiti sebenar pemegang akaun Facebook, Johari Pain yang bertaruh akan memotong komponen penting badannya jika Malaysia menang pingat dalam acara terjun tersebut.
Pingat gangsa Pandelela tidak akan dinilai lebih rendah daripada pingat perak yang dimenangi Chong Wei, kerana kedua-duanya adalah pencapaian terbaik Malaysia pada Olimpik 2012 di London. Mengikut rekod, M. Vasugi adalah wanita Malaysia yang memenangi pingat Olimpik di Seoul pada 1988 dalam acara taekwando. Namun, ketika itu acara taekwando adalah bersifat pertunjukan sahaja iaitu kaedah Korea untuk melobi agar ia dijadikan acara rasmi yang dipertandingkan di Olimpik. Bermakna Pandelela berhak digelar pemenang wanita pertama Malaysia tapi tidak perlu kita padam habis pencapaian Vasugi yang juga telah mengharumkan nama negara.
Keupayaan Pandelela meraih pingat gangsa di temasya Sukan Olimpik 2012 dalam acara platform 10 meter Individu, amat mengagumkan walaupun bagi yang sudah mengikuti perkembangannya, ia bukan memeranjatkan.
Ini kerana Pandelela sudah pun membuktikan keupayaannya di peringkat antarabangsa iaitu tempat keenam dari 24 peserta di Piala Dunia Penerjunan FINA di Beijing pada 2008.
Pada 2009, bersama Leong Mun Yee, mereka meraih pingat gangsa di kejohanan dunia di Rome dan pada Ogos 2010 Olimpik Remaja di Singapura, Pandelela meraih dua pingat perak.
Dikenali
Tentunya nama Pandelela mula dikenali ramai ekoran kejayaannya memenangi pingat emas terjun platform 10 meter di Sukan Komanwel di New Delhi, sekali gus menjadi atlet Malaysia pertama memenangi emas dalam acara itu.
Barang harus diingat, penyertaan seseorang atlet dalam sukan Olimpik bukan secara automatik. Sebaliknya ia adalah berdasarkan ranking dan pencapaian sebelum itu, yang hanya melayakkan atlet yang benar-benar berkelas dunia. Pandelela meraih tempatnya setelah menduduki tempat keempat di Kejohanan Akuatik Dunia di Shanghai pada Julai lalu, dibantu oleh pencapaiannya di Sukan Komanwel.
Bagi mereka yang telah mempersoalkan kewajaran anugerah Olahragawati Kebangsaan 2012 yang dimenanginya pada April lalu, atau mempertikai kenapa beliau dipilih membawa bendera semasa perarakan kontinjen Malaysia di Stadium Olimpik London, maka pingat gangsa inilah jawapannya!
Satu aspek yang luar biasa ialah asal usul Pandelela sebelum bergelar atlet. Berketurunan Bidayuh dengan keluarganya berasal dari Bau (sebut Ba-uk), daerah ini bukan di pedalaman tetapi sekadar 24 kilometer dari pusat bandar raya Kuching. Bau kini lebih dikenali sebagai laluan menuju ke pasar sempadan Serikin.
Mengikut rekod, bakat Pandelela dikesan oleh jurulatih negeri semasa di bangku sekolah. Difahamkan kriteria khusus yang perlu ada pada seorang atlet penerjun air ialah badan bersaiz kecil (untuk gusti harus berbadan sasa?).
Luar biasa yang saya maksudkan ialah sikap keterbukaan ibu bapa Pandelela iaitu Pamg Joheng dan Hartini Lamin untuk melepaskan anak perempuan mereka berkecimpung secara serius dalam bidang sukan. Mereka yakin masa depan Pandelela dijaga sepenuhnya oleh kerajaan, yang menyediakan peluang pendidikan di Sekolah Sukan Bukit Jalil, selain berlatih dan bertarung di seluruh dunia.
Keluarga Pandelela bukannya sedia kala senang. Menurut Ketua Biro Utusan Malaysia di Kuching, Saiful Haizan Hasam, bapa Pandelela iaitu Pamg hanyalah buruh kasar dan menyewa rumah di Samarahan sebanyak RM600 sebulan yang didiami Pandelela bersama tiga lagi adik beradiknya. Beberapa ketika ini, majikannya tiada projek menyebabkan Pamg tidak dipanggil bekerja. Menganggurlah dia sejak itu. Untuk menonton aksi anaknya, Pamg menonton saluran RTM kerana langganan Astronya telah dipotong.
Benar sebagai pemenang pingat gangsa, Pandelela bakal menerima hadiah RM100,000 dari Kerajaan Pusat dan kerajaan Sarawak mungkin menganugerahkan tanah. Ia akan dinikmati selepas bersusah-payah. Pengorbanan yang dilalui keluarga Pandelela belum ramai yang sanggup lakukan. Ini kerana ramai yang menganggap bidang akademik lebih menjamin masa depan anak. Moga kejayaan Pandelela dan keyakinan ibu bapanya boleh membantu mengubah persepsi rakyat Malaysia. Atlet berwibawa harus dibentuk dari peringkat usia muda lagi.
Satu aspek lagi ialah sistem pembinaan atlet di Malaysia tidaklah seburuk yang ditohmahkan oleh pengkritik. Penemuan bakat-bakat muda seperti Pandelela dan Bryan Nickson Lomas di Sarawak yang kemudian muncul sebagai atlet negara, adalah manifestasi kekukuhan sistem tersebut. Tidak perlu tukar kerajaan untuk atlet kita meraih pingat emas.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket