Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Kesan bencana alam kepada ekonomi negara

BENCANA alam memberi kesan kepada ekonomi negara sama ada dalam jangka masa pendek atau panjang dan kesannya sukar diukur dengan tepat kerana ia bukan hanya melibatkan nilai mata wang tetapi ia juga merangkumi persepsi dan emosi mereka yang terlibat dan juga yang melihat.

Adalah sukar untuk menilai kesan bencana alam terhadap faktor nilai yang terjejas dalam jangka masa panjang kerana akan wujud pemulihan yang bertentangan dengan kesan kerugian yang berlaku.
Sebagai contoh, tanaman yang musnah mungkin bernilai RM1 juta tetapi dengan RM1 juta tidak mungkin dapat membayar kerugian tersebut.
Petani mungkin menanam semula di kawasan bencana tersebut maka nilai tersebut sudah terbayar, tetapi jika petani tidak menanam di kawasan itu, maka nilai kerugian akan meningkat.
Oleh itu kesan bencana alam kepada ekonomi adalah sukar dinilai dan mungkin juga mustahil untuk dinilai dengan ukuran mata wang. Mungkin pada masa akan datang satu jadual pengiraan yang sesuai boleh dibangunkan bagi menilai semua bentuk kerugian yang dialami oleh negara kesan dari bencana alam.
Mungkin pada masa ini kita hanya mempunyai nilai dari ukuran mata wang sahaja, mungkin pada masa akan datang kita juga boleh mengukur kerugian dari aspek emosi dan persepsi manusia yang terlibat dan yang melihat.
Supaya nanti, kerugian sebenar dapat dinilai dan seterusnya nilai tersebut dapat memberi kita maklumat yang menyeluruh dan keputusan yang sepatutnya dapat dibuat bagi menampung kerugian tersebut.
Mungkin dalam keadaan yang lain, maklumat tersebut berguna kepada kerajaan untuk menyediakan peruntukan dan kemudahan yang bersesuaian bagi menghadapi sebarang kemungkinan bencana alam pada masa akan datang.
Maklumat itu penting supaya kerajaan tidak berasa selesa dengan jumlah kerugian yang mungkin kecil berbanding dengan Keluaran Dalam Negara Kasar. Tetapi mungkin dalam jangka masa panjang ia boleh melumpuhkan ekonomi negara jika kerajaan tidak memperuntukkan sejumlah dana yang berpatutan bagi tujuan kecemasan seperti bencana alam dan lain-lain kecemasan pada masa akan datang.
Dalam keadaan sekarang yang mana bencana alam boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja, kemampuan membina semula ekonomi dalam masa yang singkat selepas bencana adalah sangat penting bagi memasti kelestarian ekonomi tidak terjejas.
Kemampuan untuk bangun semula selepas rebah dilanda bencana alam akan memberi kita satu kelebihan dalam persaingan ekonomi yang semakin mencabar.
Kita sudah melihat Acheh rebah dibadai tsunami, kita juga sudah melihat Pakistan hanyut dilanda banjir dan kesannya juga telah kita rasai dengan kenaikan harga barangan yang diimport dari negara-negara ini.
Namun begitu, kita juga melihat Jepun bangun dengan pantas selepas gempa bumi di Kobe dan tidak terjejas dengan banyaknya gempa bumi atau tsunami yang melanda negara mereka sepanjang tahun. Ekonomi mereka tidak terjejas sama sekali dengan bencana alam, pengeluaran dan pengeksportan tidak terjejas dengan perkara yang sama, bahkan bencana alam telah menjadikan mereka lebih tabah, kreatif dan berinovasi.
Kerajaan perlu melihat dan belajar bagaimana Jepun menguruskan kesan bencana alam kepada ekonomi, sosial dan emosi yang mereka hadapi sepanjang tahun. Bencana alam yang berlaku di negara matahari terbit itu sudah tidak menjadi kudis kepada ekonominya dan mencalar reputasinya di mata dunia.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket