Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Asas transformasi negara


Sistem pendidikan negara perlu mampu melahirkan generasi yang seimbang keilmuan dan akhlaknya. - Gambar hiasan


MALAYSIA dengan matlamat mencapai Negara Maju berpandukan Wawasan 2020 memerlukan satu pendekatan transformasi bagi mencapai cita-cita tersebut. Perlembagaan Negara dan Rukun Negara seharusnya menjadi landasan bagi mencapai cita-cita perpaduan.
1Malaysia sewajarnya difahami dalam konteks integrasi kaum yang bersifat majmuk di Malaysia.
Asas perubahan harus bermula dengan dasar dan pendekatan pendidikan yang mengambil semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan ke arah membangun insan seimbang dan harmoni.
Asas falsafah itu amat penting bagi membangunkan Malaysia dalam acuan sendiri. Fokus terhadap usaha ini harus menumpu kepada pembangunan modal insan berkualiti.
Orientasi pendidikan seharusnya bertitik tolak ke arah pembangunan potensi yang maju, berdaya saing dan cekap.
Ia tidak harus memberi tumpuan kepada subjek-subjek sains dan teknologi semata-mata.
Sebabnya, asas kemajuan sesebuah negara bergantung kepada kualiti manusia yang memahami sejarah, budaya dan tradisi yang terbina supaya sesuatu yang baik pada masa yang lalu dijadikan sandaran rujukan.
Ini supaya wujud suatu kesinambungan yang lebih seimbang.
Kesinambungan ini perlu bagi negara seperti Malaysia kerana ia adalah mata rantai menghubungkan sejarah silam sebagai asas pembangunan kemajuan hari ini.
Tidak mungkin kemajuan yang dicapai hari ini tidak didukung oleh semangat kemerdekaan yang menjadikan Perlembagaan negara sebagai asas rujukan.
Melupakan sejarah jatuh bangun negara adalah ibarat melupakan bagaimana asas kompromi pelbagai kaum yang di capai.
Ini menjadi sesuatu yang amat penting kerana bila zaman berubah asas-asas terhadap tiang seri negara tetap teguh dan utuh.
Sejak hampir 54 tahun kita merdeka, asas yang didukung adalah merujuk kepada peruntukan penting kepada perlembagaan negara sebagai pedoman undang-undang dan juga penggubalan dasar-dasar utama.
Dasar agama, bahasa, Hak Istimewa Orang Melayu, Kanun Tanah Negara, Kedudukan Raja-Raja adalah inti penting yang disepakati. Ia bagi mewujudkan keseimbangan dalam pengekalan hal-hal utama orang-orang Melayu dan Bumiputera di samping memberi ruang orang bukan Melayu mencapai kejayaan dalam ekonomi, pendidikan dan kebebasan beragama.
Perlembagaan cuba memberi asas yang adil dan saksama terhadap masyarakat pribumi dan juga imigran.
Latar yang dibina adalah atas rasa tolak ansur yang tinggi di kalangan masyarakat pribumi dan beberapa asas untuk memelihara masyarakat pribumi memberikan tunjangan terhadap sifat masyarakat yang majmuk.
Nilai dan Etika
Lahirnya Rukunegara adalah natijah konflik kaum yang berlaku pada 13 Mei 1969. Amat penting Rukunegara dihayati kerana tanpa asas tersebut, masyarakat Malaysia tidak akan belajar dari kesilapan silam untuk membina hari depan yang lebih maju dan bermakna.
Pergolakan semasa yang berlaku di rantau Arab misalnya, harus dijadikan iktibar dan dorongan untuk sentiasa menyemangati Rukunegara yang memberikan landasan supaya keluhuran undang-undang dipatuhi dan sumber undang-undang terpancar dalam perbuatan.
Maksud perpaduan negara yang lebih bermakna tidak sekadar sorak sorai di pentas tarian.
Tetapi ia terasas dengan binaan rasa percaya yang tinggi antara satu sama lain.
Terutama di kalangan kaum-kaum dengan latar belakang bahasa, budaya, dan agama yang berlainan.
Tradisi Baba Nyonya di Melaka adalah contoh terbaik bagaimana orang Cina yang mendatangi Tanah Melayu ratusan tahun lalu melakukan proses penyesuaian atau asimilasi dengan masyarakat setempat.
Lalu lahir satu sinergi budaya yang menarik dan memberikan asas perpaduan yang bermakna di negara ini.
Begitu juga dengan tradisi Chetti India di Melaka, menjadikan proses pertembungan tradisi dan budaya terhasil dengan cukup baik.
Oleh itu, memahami perlembagaan Malaysia yang memperuntukkan hak istimewa orang-orang Melayu, Islam sebagai agama Persekutuan, bahasa Melayu sebagi bahasa kebangsaan dan Raja Berperlembagaan penting supaya faktor sejarah sentiasa menjadi rujukan generasi muda semua kaum.
Pendidikan di Malaysia hari ini harus melalui proses transformasi yang terancang untuk mencapai cita-cita negara maju.
Orientasi peperiksaan semata-mata tidak seharusnya menjadi agenda utama dalam pendidikan.
Kegiatan kokurikulum dan kokurikular harus diperkasakan supaya proses pembentukan diri dan pasukan dapat disuburkan di kalangan pelajar dan mahasiswa.
Ia supaya sistem pendidikan kita tidak hanya melahirkan insan robotik semata-mata tetapi teknologi tinggi harus diseimbangkan dengan sentuhan keinsanan (high-touch) supaya kemajuan yang bakal dibina memiliki etika dan adab yang tinggi.
Pendidikan yang beretika yang berasaskan nilai-nilai sejagat harus disuburkan dalam sistem pendidikan kita. Kepimpinan negara hari ini dan masa depan memerlukan kepimpinan yang berilmu, memiliki daya strategik yang tinggi di samping pekerti teladan yang baik.
Oleh itu, kurikulum yang dibina harus memberikan fokus yang seimbang terhadap kekuatan kognitif, afektif (spitritual) dan psikomotor. Pendidikan negara yang berorientasikan pendekatan transformasi sewajarnya menjadikan nilai dan etika sebagai landasan.
Masyarakat Malaysia amat kaya dengan sejarah tamadun dan budaya yang berasaskan agama, falsafah dan tradisi yang unggul.
Sari pati yang baik dan tidak bercanggah harus mampu diadunkan supaya setiap warganegara memahami asas-asas etika dan budaya lain secara sihat dan memberi sumbangan terhadap keharmonian masyarakat di Malaysia.
Binaan rasa percaya sebagai asas perhubungan hanya boleh berlaku sekiranya nilai-nilai amanah adil, telus, dan tulus dijadikan nilai-nilai bersama yang penting. Ia amat relevan dalam mengurus kepimpinan, politik, ekonomi, pendidikan dan budaya supaya kesan penghayatan menjadi puncak yang perlu dicapai dan dipertahankan.
Tanpa nilai-nilai ini, warga Malaysia terutamanya para remaja akan berfikir dalam batas kaum dan agamanya tanpa memiliki daya tolak ansur atau toleransi yang tinggi terhadap perbezaan yang terdapat.
Pendidikan berasaskan nilai dan etika inilah yang dapat memberikan jawapan terhadap perasaan saling hormat menghormati antara kaum dan wujudnya semangat saling membantu secara jujur terhadap yang lain.
Jangka panjangnya kita mengharapkan warga Malaysia yang maju dalam ekonomi dapat menghulurkan bantuan, modal, keahlian dan kepakarannya kepada kaum lain supaya rasa kepercayaan yang tinggi sentiasa menjadi landasan kerjasama antara kaum.
Hal yang sama dalam berlaku bidang pendidikan dan kerja-kerja pembangunan kemasyarakatan.
Justeru, penglibatan semua pihak amat dituntut kerana jika terdapat suatu kaum melakukan dominasi pada kaum lain, ia boleh menyebabkan wujudnya konflik yang menimbulkan ketidakstabilan negara.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket