Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Cemerlang akademik, insaniah



SEKUMPULAN pelajar meraikan kejayaan dalam peperiksaan SPM baru-baru ini. Langkah mengehadkan pengambilan 10 subjek membantu ke arah kejayaan pelajar. - Gambar hiasan



PERTAMA, saya ingin merakamkan ucapan tahniah kepada calon-calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2010 yang memperoleh keputusan baru-baru ini. Kepada yang berjaya, teruskan kecemerlangan anda di peringkat seterusnya. Kepada yang kurang berjaya, ingat ini bukan noktah perjuangan anda. Teruskan dan gandakan usaha anda pada masa akan datang.
Dasar mengehadkan jumlah maksimum subjek yang boleh diambil oleh pelajar dalam SPM tahun lalu terbukti memberikan kesan positif terhadap keputusan SPM 2010 yang dianggap terbaik dalam tempoh empat tahun ini.
Dengan pelaksanaan dasar tersebut, pelajar boleh memberi perhatian sepenuhnya dalam subjek yang diambil kerana pelajar dikehendaki untuk mengambil hanya 10 subjek dan dibenarkan mengambil tidak lebih daripada dua subjek tambahan.
Selain itu, pelajar boleh mempelbagaikan strategi pembelajaran yang berkesan untuk subjek-subjek yang diambil. Selain dapat mengelakkan pelajar daripada belajar secara menghafal sesuatu konsep, hal ini juga memberi kesan positif kepada pelajar. Ini kerana ilmu yang mereka pelajari akan dikuasai untuk kesan jangka panjang dan seterusnya digunakan untuk peringkat yang lebih tinggi.
Contohnya subjek Matematik yang terkandung dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) mengandungi tiga komponen utama iaitu Nombor, Bentuk dan Perkaitan. Strategi pembelajaran yang berkesan untuk satu komponen tidak sama dengan komponen yang lain.
Misalnya untuk komponen bentuk atau geometri, strategi pembelajaran berbentuk penyiasatan konjektur amat digalakkan untuk dilaksanakan kerana ia terbukti berkesan untuk meningkatkan kefahaman pelajar. Tambahan pula ia boleh dilaksanakan secara mudah dan berkesan dengan kehadiran pelbagai teknologi seperti perisian Geometer's Sketchpad (GSP) yang telah dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) kepada semua sekolah menengah di Malaysia.
Secara tidak langsung, alat bantu mengajar dan makmal komputer yang disediakan oleh kementerian dimanfaatkan sepenuhnya, bukan sekadar menjadi perhiasan di sekolah. Hal ini juga menyahut fokus kerajaan dalam sistem pendidikan negara iaitu melahirkan generasi muda yang mampu berfikir secara kreatif dan inovatif serta mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi. Saranan ini disampaikan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak semasa Perhimpunan Kebangsaan Guru 1Malaysia Bersama Perdana Menteri pada Oktober tahun lalu.
Selain aspek pengukuhan dalam bidang akademik, dasar mengehadkan jumlah maksimum subjek yang boleh diambil pelajar dalam SPM juga memberi impak positif dalam aspek lain. Ia juga merupakan satu langkah yang wajar dalam usaha untuk mengubah sistem pendidikan negara kita pada hari ini yang lebih berorientasikan kepada peperiksaan.
Guru pula tidak perlu terkejar-kejar menghabiskan sukatan pelajaran untuk mempersiapkan pelajar menghadapi ujian dan peperiksaan. Melalui dasar ini juga, pelajar mempunyai masa untuk melibatkan diri secara aktif dalam kokurikulum. Walau secemerlang mana seseorang pelajar dalam bidang akademik, mereka akan menghadapi masalah untuk memasuki institusi pengajian tinggi sekiranya mereka tidak melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum.
Menurut Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), penglibatan pelajar dalam kokurikulum bertujuan melahirkan pelajar yang bersifat holistik iaitu mereka bukan sahaja berjaya dalam aspek akademik tetapi juga mempunyai nilai-nilai insaniah.
Hal ini sekali lagi menyahut usaha kerajaan iaitu salah satu fokus yang akan diterapkan dalam sistem pendidikan ialah aktiviti yang dapat melahirkan generasi muda yang berakhlak mulia dalam usaha mengurangkan masalah sosial remaja yang semakin meruncing hari ini.
Jadi terbuktilah bahawa dasar mengehadkan pengambilan matapelajaran dalam SPM memberi impak yang besar bukan sahaja dari aspek keputusan peperiksaan, malah akan memberi impak positif kepada aspek-aspek lain.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket