Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Pembangunan Masjidil Haram dikagumi



Kerja-kerja pembinaan Menara Abraj al-Bayt di Jalan Ibrahim Al Khalil, Mekah giat dijalankan.


Pembangunan Masjidil Haram atau Al Haram dan kawasan persekitarannya menimbulkan rasa kagum pada jemaah haji Malaysia yang pernah tiba di kota suci ini.
Masing-masing yang ditemui Bernama berpandangan kerajaan Arab Saudi melaksanakan tanggungjawab dengan baik untuk memelihara masjid tersebut selain memastikan ia tetap bergerak selaras peredaran zaman.
"Kali pertama menunaikan umrah bersama isteri, Samsukinah Saad, 53, pada 2007. Dalam tempoh empat tahun saja begitu banyak perubahan berlaku di persekitaran Masjidil Haram," kata Mohd. Zaini Nasri.
Pegawai kanan Universiti Utara Malaysia itu berkata, semua kemudahan yang disediakan termasuk bilik air bertaraf dunia.
Sementara itu, Mohd. Jaafar Omar, 57, dan isterinya Faridah Mohd. Yatim, 55, berpendapat kemudahan yang terdapat di Masjidil Haram lebih bagus sekarang.
"Semasa kali pertama menunaikan umrah pada 2005, Masjidil Haram tidak seperti hari ini. Jemaah sekarang mudah melakukan saie atau berehat dalam kawasan masjid sambil membaca al-Quran," kata Faridah.
Masjid tersebut telah melalui pembangunan fasa ketiga (1988-2005) antaranya penambahan menara, tiga kubah, 18 lagi pintu masjid, pembesaran kawasan solat, sistem saliran moden dan penyaman udara.
Pembangunan ini berlaku seiring dengan pembangunan di Arafat, Mina dan Muzdalifah manakala pembesaran fasa keempat bermula dari 2007 dan dijangka siap sepenuhnya pada 2020.
Sementara itu, Gabenor Mekah Putera Khaled Al-Faisal memberitahu, pengenalan perkhidmatan tren baru dan bas yang mampu membawa jemaah ke tempat suci dalam tempoh setengah jam, dijangka dapat mengurangkan masalah kesesakan pada musim haji tahun ini.
Akhbar The Saudi Gazette memetik beliau sebagai berkata, beberapa kaedah lain turut dilaksanakan bagi menangani masalah kesesakan.
"Kenderaan kecil yang membawa penumpang kurang daripada 25 orang akan dilarang masuk ke tempat suci, dan ini akan menghindarkan lebih 30,000 kenderaan jemaah tempatan pada musim haji.
"Selain itu, perkhidmatan bas sehala ke tempat suci dijangka memakan masa tidak lebih setengah jam di bawah penyusunan baru sistem pengangkutan," katanya ketika melancarkan kempen kesedaran peraturan haji peringkat kebangsaan kali ketiga di sini semalam.
Putera Khaled memberi amaran kepada pengusaha perkhidmatan haji bahawa mereka bakal berdepan siasatan serta hukuman, jika didapati cuba menipu jemaah.
Bagaimanapun, beliau memuji kejayaan undang-undang 'Tiada Permit, Tiada Haji' bagi mempromosi penganjuran haji secara terancang dan sistematik yang terbukti berkesan sejak dua tahun lepas.
Putera Khaled turut merayu kepada dermawan yang selama ini menyediakan makanan dan minuman kepada jemaah tanpa permit, sebaliknya meminta mereka membiayai perbelanjaan haji golongan itu serta meletakkan mereka di bawah pengurusan pengusaha haji.
Beliau turut menggesa agar kawalan keselamatan di pintu masuk Mekah diperketat bagi menghentikan isu jemaah haji tanpa permit.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket