Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Mekah perlu mesra



KEADAAN di Mekah khususnya di Masjidil Haram kini semakin sesak. Manakan tidak, di sinilah bertemu dan berkumpulnya umat Islam dari seluruh pelosok dunia pada musim haji.
Pada tahun 2009, jumlah yang menunaikan rukun Islam kelima ini dianggarkan seramai kira-kira 2 juta orang.
Hal yang sedemikian mendorong kerajaan Arab Saudi memulakan pelan pembangunan Mekah khususnya membesarkan kawasan Masjidil Haram sejak tahun 2008. Ini termasuk menaik taraf kemudahan di Padang Arafah dan Mina.
Sejumlah RM425 bilion dijadual dibelanjakan di bawah projek berkenaan dalam tempoh 10 tahun akan datang bagi membesarkan infrastruktur dan tempat-tempat suci di Mekah.
Tidak ketinggalan usaha perubahan ini turut merangkumi pelbagai aspek seperti pengangkutan awam, penginapan serta bekalan air bersih.
Selain itu, sistem monorel yang menghubungkan Padang Arafah, Mina dan Mudzalifah juga sudah mula digunakan untuk musim haji kali ini.
Kerja-kerja pembangunan ini sedang giat dijalankan bagi memastikan beberapa projek mega yang dilaksana di kota suci ini siap menjelang 2012.
Antara projek mega itu adalah Menara Abraj al-Bayt yang dan bakal menjadi bangunan kedua tertinggi di dunia selepas Burj Khalifa.
Bangunan berkenaan yang juga menempatkan kompleks hotel gergasi. Di atasnya tersergam indah sebuah jam yang enam kali lebih besar daripada jam Big Ben di London.
Kompleks itu yang dibina oleh syarikat hartanah gergasi, Bin Laden Group, bagi pihak kerajaan Arab Saudi mengandungi tujuh menara hotel serta 3,000 bilik dan suite, kebanyakannya menghadap Masjidil Haram.
Anak kelahiran Mekah, Salman Ismail, 44, menyambut baik langkah kerajaan Saudi membangun dan menaik taraf kemudahan di Masjidil Haram dan Mekah.
Pada masa yang sama, beliau berharap pembinaan hotel-hotel mewah di sekitar Masjidil Haram tidak akan membawa kepada peningkatan mendadak kos mengerjakan haji dan umrah.
"Kita dapat lihat kebanyakan hotel bersaiz sederhana telah sekitar masjid telah dirobohkan dan dibina hotel mewah sebagai ganti.
"Harapannya, senario ini tidak menjejaskan peluang jemaah seperti dari Malaysia untuk menunaikan umrah pada kadar yang berpatutan.
"Sebabnya, untuk menunaikan haji kita perlu menunggu kuota. Jadi ramai yang memilih menunaikan umrah dahulu," kata ahli perniagaan yang menetap di Kota Kinabalu, Sabah ini.
Salman yang masih mempunyai keluarga di Mekah memberitahu, antara kemudahan yang perlu diberi perhatian adalah tandas dan tempat wuduk.
"Sebabnya, kalau dalam bulan biasa pun jemaah umrah menjangkau sekitar 100,000 orang bayangkan pula bagaimana keadaannya pada musim haji bilangan jemaahnya melebihi dua juta orang," katanya yang menunaikan haji pada tahun 2004.
Pada masa yang sama, kemudahan di pintu masuk utama iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah juga perlu diberi perhatian.
Kata Salman, selain perlu dibesarkan, lapangan terbang tersebut perlu dibuat penambahbaikan dalam segi pemeriksaan imigresen dan juga sistem bagasi.
"Mereka yang datang ke Mekah adalah tetamu Allah, jadi diharap urusan berkaitan imigresen dan bagasi ini dapat dipermudahkan supaya semuanya berjalan lancar dan pantas," jelasnya yang menunaikan umrah hampir setiap tahun sejak 10 tahun lalu.
Kesesakan lalu lintas juga adalah antara isu yang sering dibahaskan terutama pada bulan Ramadan dan musim haji.
Ia dirumitkan lagi dengan kurangnya tempat meletak kenderaan berbanding pembangunan bangunan pencakar langit seperti Zam Zam Tower.
Sehubungan itu, kata Salman, diharap kerajaan Saudi turut memberi perhatian kepada aspek prasarana lain bukan hanya kepada aspek pembinaan bangunan pencakar langit sahaja.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket