Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Guna teknologi untuk haji

Namun ramai di antara mereka yang akan merindui detik-detik sepanjang menunaikan ibadah dan pastinya akan terdetik di hati mereka rasa keinsafan tentang kebesaran Tuhan dan betapa kerdilnya manusia.
Di sanalah perasaan kerdil ini yang hanya dikongsi oleh umat Islam kerana pelbagai jenis manusia dari pelbagai latar belakang bersama-sama menunaikan ibadah haji dengan meninggalkan segala pangkat, harta dan kekayaan bagi menumpu kepada menjalankan kewajipan terhadap Tuhan yang satu.
Pastinya dengan berakhirnya ibadah haji ini, ia akan meninggalkan seribu satu keinsafan kepada diri bahawa Tuhan itu terlalu agung. Tapi apakan daya segala ketentuan telah ditetapkan dan akhirnya manusia akan kembali dengan urusan seharian mereka selepas ini. Namun di sebalik pelbagai peristiwa yang berlaku, ibadah haji ini tetap akan tercatat sebagai satu peristiwa penting dalam kalendar setiap umat Islam.
Selain itu bagi setiap umat Islam yang mengembara ke bumi Mekah pada musim haji akan cuba untuk memperoleh haji mabrur. Malah adalah lebih baik jika mereka dapat membawa kemabruran itu ke dalam lingkungan masyarakat sama ada di kalangan keluarga, jiran mahupun rakan sekerja
Menurut ulama, haji mabrur adalah haji yang tidak dicampuri dengan dosa-dosa. Ini bermaksud bahawa kebajikan haji yang diperoleh mereka yang melakukannya telah mempertahankan diri daripada melakukan maksiat dan dosa. Orang yang mendapat haji mabrur akan semakin kuat imannya serta makin meningkat amal ibadatnya. Haji mabrur merupakan haji yang sangat mulia dan berharga, justeru ia menjadi harapan setiap orang yang beriman.
Untuk ibadah haji tahun ini kira-kira 2.5 juta umat Islam berhimpun di sana bagi menunaikan wukuf di Arafah yang merupakan acara kemuncak haji. Menteri Dalam Negeri Arab Saudi, Putera Nayef bin Abdul Aziz berkata, bilangan jemaah dari luar negara mencecah 1.8 juta orang iaitu tertinggi dalam sejarah, manakala kira-kira 200,000 permit dikeluarkan untuk jemaah tempatan termasuk warga Saudi dan negara Arab Teluk.
Bagaimanapun puluhan ribu jemaah tanpa permit turut membanjiri Mina, dengan memintas sekatan jalan raya yang didirikan oleh pihak berkuasa bagi menguatkuasakan peraturan 'tiada permit, tiada haji'.
Menjelang terbit matahari pada sembilan Zulhijjah, tempat tertinggi di Arafah, Jabal Rahmah dipenuhi sebilangan jemaah berpakaian ihram yang mendaki ke puncak untuk mengambil kedudukan dan menghabiskan masa dengan berdoa dan berzikir.
Selepas Maghrib, jemaah bergerak ke Muzdalifah, separuh perjalanan di antara Arafah dan Mina, untuk bermalam (mabit) dan mengutip anak batu bagi tujuan melontar jamrah.
Ibadat
Mereka kembali ke Mina selepas solat subuh esok untuk mula melontar jamrah dan melakukan ibadat korban. Alhamdulillah, perjalanan haji tahun ini bebas daripada sebarang insiden tidak diingini.
Namun berbeza dengan musim haji sebelumnya, tahun ini dengan pelbagai pembangunan dan dibantu kecanggihan teknologi ternyata ia telah banyak membantu umat Islam memudahkan urusan mereka di sana.
Sebelum ini, mereka yang mahu mengerjakan ibadah haji akan menyalin segala ayat serta pesanan dari guru agama dan mufti di dalam buku nota kerana takut terlupa potongan ayat al-Quran yang penting yang perlu dibaca ketika mengerjakan ibadah berkenaan.
Kini, ada di antara mereka hanya membawa iPad masing-masing sebagai rujukan sepanjang mengerjakan ibadah berkenaan.
Dengan iPad, ia mempunyai satu aplikasi yang memberi panduan haji lengkap bagi memudahkan rujukan kepada setiap jemaah yang mengerjakan ibadah berkenaan.
Selain itu, telefon pintar seperti BlackBerry dan iPhone juga memberi peluang kepada jemaah haji mengambil gambar di dalam Masjidil Haram bagi merakamkan kenangan manis mereka di sini.
Selain penggunaan peralatan canggih, pelan kerajaan Arab Saudi dalam mengawal kesesakan yang sebelum ini mampu memberikan masalah kepada jemaah dilihat berjaya dilaksanakan dengan cemerlang.
Jabatan Pertahanan Awam Arab Saudi telah menyediakan pelan rapi yang bertujuan untuk mengawal kesesakan di Jambatan Jamrah semasa jemaah haji mula melontar jamrah di Mina.
Menurut pelan tersebut, jemaah yang tiba di Jambatan Jamrah dengan tren Masyair akan dikumpulkan semula untuk memastikan mereka melaksanakan kerja melontar di semua tingkat kompleks itu.
Komander Pertahanan Awam di Jamrah, Brigadier Jeneral Zuhair Seibiyah berkata, fokus pelan itu juga adalah untuk mengelakkan pergerakan terlalu ramai jemaah di laluan masuk dan laluan keluar di kompleks jambatan lima tingkat itu semasa waktu puncak.
Katanya, lebih 1,300 pegawai melaksanakan pelan tersebut yang membenarkan jemaah melakukan lontaran antara 11 pagi hingga 6 petang (4 petang hingga 11 malam waktu Malaysia) selama empat hari mulai hari ini sehingga 19 November (10-13 Zulhijjah).
"Segala persiapan sudah dilakukan bagi mencegah kesesakan jemaah di tingkah bawah dan tingkat satu jambatan dan mengagihkan mereka untuk melakukan kerja melontar di kesemua lima tingkat jambatan," ujarnya.
Seibiyah berkata, Pertahanan Awam sudah membuat persiapan khas untuk menerima jemaah yang menaiki tren Masyair di tingkat empat jambatan.
"Kemudian eskalator akan digunakan untuk membawa mereka ke tingkat lain sebagai sebahagian langkah untuk mengelakkan kesesakan dan insiden rempuhan.
"Dengan siapnya kelima-lima tingkat, struktur jambatan raksasa mempunyai kapasiti untuk mengendalikan 400,000 jemaah sejam," katanya.
Kemudahan tersebut juga telah melipatgandakan keupayaan pasukan Pertahanan Awam untuk bertindak pantas sekiranya berlaku kecemasan, tambah komander itu.
Selain itu, bilangan lokasi pemantauan di Jamrah ditingkatkan daripada 51 kepada 102 bagi membolehkan anggota Pertahanan Awam mengawasi pergerakan jemaah dan menghantar bantuan kepada jemaah yang memerlukan pertolongan cemas.
Begitulah keadaan yang berlaku dalam musim haji tahun ini. Walaupun dari segi semangat dan kerinduan untuk menunaikan haji itu tetap membara seperti tahun-tahun sebelumnya, namun dengan kecanggihan teknologi ia mampu menjadikan perjalanan menunaikan haji lebih selesa dan kondusif.
Namun walau apa pun keadaannya apa yang penting niat dan persediaan perlu diutamakan cumanya bantuan teknologi dan prasarana yang semakin ditambah baik oleh kerajaan Arab Saudi ini pastinya akan mampu memudahkan semua urusan bagi tetamu Allah SWT yang akan semakin bertambah pada saban tahun.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket