Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Hayati Syawal dengan semangat 1Malaysia

BULAN Syawal kembali menggamit umat Islam seluruh dunia setelah sebulan mengerjakan ibadat puasa. Rakyat Malaysia juga tidak ketinggalan meraikan kehadiran Syawal dengan penuh kesyukuran dan meriah. Lebih elok jika Syawal diraikan dalam suasana sederhana mengikut adat dan tradisi yang diwarisi sejak turun temurun.

Budaya bermaaf-maafan dan saling kunjung mengunjung adalah antara budaya dan amalan masyarakat kita setiap kali perayaan besar seperti Hari Raya Aidilfitri.
Masyarakat kita sememangnya kaya dengan amalan budi bahasa dan nilai-nilai murni sebagai masyarakat Timur yang begitu mementingkan elemen kasih sayang dan saling hormat menghormati.
Justeru, sempena kehadiran Syawal ini, marilah kita bersama-sama mengambil peluang untuk merapatkan tali persaudaraan dan semangat permuafakatan sesama rakyat Malaysia yang berbilang agama dan bangsa atas semangat 1Malaysia.
Hal ini penting kerana sepanjang tahun ini sejak dari Januari lalu, kita telah disajikan dengan pelbagai peristiwa yang cuba mengganggu-gugat semangat perpaduan yang telah kita bina sejak mula merdeka.
Intipati Perlembagaan Negara sudah mula dipersoalkan. Begitu juga halnya dengan hak kaum Melayu dan Bumiputera serta Kontrak Sosial yang telah dipersetujui oleh pengasas kemerdekaan negara kita.
Sudah ada juga pihak-pihak yang dengan lantang mempersoalkan perkara-perkara sensitif yang selama ini diperhalusi dan diselesaikan secara berhemah dalam suasana yang cukup harmoni dan kekitaan atas semangat perpaduan nasional.
Ternyata golongan itu semakin lupa semangat setiakawan yang selama ini menjadi teras kerjasama dan kejayaan kita dalam pelbagai aspek sehingga kita dikenali dan dihormati di seantero pelosok dunia. Ketamakan kuasa dan harta begitu mudah mengaburi dan melalaikan kumpulan ini yang turut mengambil kesempatan apabila cuba menjadi hero kaum-kaum tertentu dengan membangkitkan isu-isu yang sensitif.
Situasi seperti ini dilihat menjadi ancaman yang besar kepada jambatan perpaduan yang telah diasaskan dan dibina oleh nenek moyang kita. Malah, jambatan ini boleh dikatakan sudah mula mengalami sedikit keretakan akibat tindak-tanduk golongan yang tidak bertanggungjawab seperti ini.
Akibatnya, rakyat dilihat semakin risau dan resah mengenangkan nasib dan masa depan semangat perpaduan antara kaum di negara ini. Apakah peristiwa 13 Mei boleh berulang? Kenapa golongan ini tidak mahu belajar daripada sejarah pembentukan negara Malaysia yang kini menjadi tanah tumpah darah mereka juga? Itu adalah antara beberapa persoalan yang berlegar dalam pemikiran kita semua hari ini.
Ingat, apa yang ada dan kita nikmati pada hari ini bukanlah sesuatu yang diwarisi dari nenek moyang kita tetapi merupakan amanah yang dipinjam dari anak cucu kita yang mana bila tiba masanya, kita perlu menyerahkannya kembali kepada mereka. Soalnya, negara yang bagaimana pula yang hendak kita serahkan kepada anak cucu kita? Apa pula jaminan bahawa anak-anak kita akan terus mempertahankan jambatan perpaduan ini jika generasi yang ada pada hari ini tidak menunjukkan contoh tauladan yang baik di mana kita sendiri dilihat sudah memulakan kerja-kerja untuk meroboh dan meruntuhkannya?
Jangan kita lupa bahawa kita perlu bertanggungjawab dengan setiap tingkah laku dan tindakan kita pada hari ini agar ia tidak merosakkan dan menghancurkan masa depan anak-anak kita kelak. Justeru, saya merayu kepada semua warga Malaysia baik Melayu, Cina, India mahupun kaum-kaum lain, hentikanlah segala prasangka, propaganda dan tindakan yang boleh meruntuhkan jambatan perpaduan yang telah dibina.
Ambillah peluang kehadiran Syawal ini untuk merapatkan dan memperkasakan semula hubungan sesama kita, ketepikan segala persengketaan, perbezaan pendapat mahupun ideologi politik demi survival perpaduan masyarakat kita. Seperti kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, inilah peluang terbaik untuk kita merobohkan tembok prasangka di antara kita.
Marilah kita hayati sedalam-dalamnya konsep 1Malaysia kerana ia boleh dijadikan panduan yang terbaik untuk kita memperkukuhkan kembali perpaduan kita.
Saya percaya penghayatan dan sambutan Syawal dalam semangat 1Malaysia dengan menyuburkan budaya rumah terbuka dan kunjung mengunjung serta bermaaf-maafan boleh menjernihkan semula keadaan yang agak tidak begitu menyenangkan kita pada ketika ini.
Berusahalah mencari persamaan dalam perbezaan yang ada di antara kita atas semangat 1Malaysia demi kelangsungan kemajuan dan pembangunan negara yang kita sayangi ini.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket