Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Tumpahan minyak terbesar di dunia




KEJADIAN tumpahan minyak sememangnya menimbulkan kesan yang sangat dahsyat bukan sahaja kepada manusia tetapi juga kepada sistem ekologi itu sendiri. Jika tumpahan minyak berlaku di kawasan pantai bukan sahaja kehidupan manusia akan terjejas malah haiwan dan tumbuhan yang tidak tahu apa turut sama merasai kesannya sehingga mengakibatkan kemusnahan dan kematian yang bukan sedikit. Ini akhirnya akan menjejaskan rantaian kepada sistem kehidupan itu sendiri.
Namun kejadian kebakaran pelantar minyak yang meletup di Transocean Deepwater Horizon yang yang berlaku di pesisir pantai Lousiana Amerika Sayrikat (AS) pada malam 20 April lepas benar-benar memberi kesan yang sangat teruk kepada alam sekitar. Pelantar minyak itu yang dipajak oleh syarikat British Petroleum (BP) telah pun runtuh dan rangkanya kini terbenam di dasar lautan.
Namun masalah lebih besar berlaku selepas kebakaran itu kerana sehingga hari ini minyak yang disedut dari telaga yang terletak di dasar masih berterusan keluar. Dianggarkan jumlah minyak yang berterusan keluar dalam sehari cukup untuk memenuhi 12,000 hingga 19,00 tong atau 1.9 juta hingga 3.8 juta liter sehari.
Malangnya jumlah itu yang mampu membawa keuntungan yang lumayan jika dijual kini mencurah keluar memenuhi perairan teluk Mexico. Sehingga kini pelbagai kaedah telah digunakan untuk menghentikan pengaliran keluar minyak itu namun semuanya gagal.
Kini selepas sebulan, kesan tumpahan minyak itu telah pun menghampiri kawasan pantai Lousiana dan turut mencatat sejarah sebagai tumpahan minyak terburuk dalam sejarah AS. Namun BP masih gagal menjalankan tugasnya menutup kembali kebocoran yang berlaku. Malah mereka lebih bimbang tentang jumlah kerugian yang kini dianggarkan mencecah AS$930 juta (RM2.9 bilion).
Setakat ini BP telah menggunakan teknik mengepam bendalir gerudi berat di kawasan telaga minyak tersebut namun kemudian menghentikan usaha itu. Kini usaha itu diteruskan apabila BP menggunakan teknologi terkini dengan menggunakan alat yang dipanggil "tangan robotik" untuk memutar penutup telaga minyak itu.
Teknik yang dipanggil "top kill" ini dikatakan mampu menghentikan pengaliran minyak dalam tempoh terdekat setelah simen yang disuntik dikawasan sekitar telaga itu mengering. Pihak BP mengandaikan jawapan kepada penyelesaian itu dapat diketahui pada hari ini namun enggan meletakkan harapan yang terlalu tinggi.
Angkuh
Sehingga kini yang jelas pihak BP masih lagi angkuh dan enggan menerima kegagalan mereka menghentikan pengaliran lebih awal. Dalam satu sidang media pada Khamis lepas Ketua Pegawai Eksekutif BP, Doug Suttles mengatakan segalanya berjalan lancar dan tidak ada masalah setakat ini.
"Adakah kami terkejut kerana masalah ini berterusan untuk tempoh yang lama iaitu lebih sebulan. Tidak sama sekali. Adakah kami menyatakan kami telah menamatkan operasi ini. Kami tidak pernah menyatakan demikian.
"Apa yang boleh saya katakan kami telah melakukan pelbagai usaha untuk menyelesaikan masalah ini namun ia tetap berlaku. Hakikatnya adalah sukar untuk menutup telaga ini kerana kami melakukan kerja pada kedalaman 1,500 meter di bawah laut.
Sebelum ini kejadian tumpahan minyak paling buruk dalam sejarah AS berlaku apabila tangki simpanan minyak Exxon Valdez meletup di Alaska pada 1989 mengakibatkan 42 juta liter minyak tumpah.
Presiden AS, Barack Obama juga melahirkan kemarahan dan kekesalannya atas kelewatan ini serta menghentikan pengeluaran permit baru untuk mengorek telaga minyak baru. Namun tindakan beliau ini juga dilihat agak terlewat dan dilakukan semata-mata bagi mengendurkan kemarahan penduduknya yang semakin bimbang dengan apa yang berlaku.
Beliau juga mengakui bahawa kerajaan AS telah gagal membuat penilaian awal mengenai usaha menghentikan tumpahan minyak itu selain pihak BP juga gagal menyediakan pelan tindakan awal bagaimana untuk menangani masalah ini jika berlaku.
Namun segala yang berlaku sudah pun menjadi bubur. Kesan terhadap alam sekitar merupakan perkara yang paling ditakuti kerana semua makhluk akan menerima kesan yang sama akibat kecuaian manusia itu sendiri. Terdapat lebih 600 spesies haiwan dikatakan terancam akibat tumpahan minyak itu.
Setakat ini pelbagai usaha dibuat berikutan kebimbangan ancaman terhadap alam sekitar dan hidupan liar termasuklah oleh pegawai Yayasan Hidupan Liar AS. Kumpulan itu telah menyewa sebuah bot dari bandar pelabuhan Venice dan bergegas ke Teluk Mexico melalui Sungai Mississippi. Namun usaha mereka ini dilihat agak melucukan kerana tiada seorang pun daripada mereka yang dilatih untuk menyelamatkan haiwan.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket