Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Perjalanan 111 hari tawan puncak Kinabalu

HAK

ANTARA penemuan menarik Mohd. Noor Mat Amin semasa pendakian solo adalah air beku sehingga kelihatan seperti kepingan kaca.


TEPAT pada pukul 11.50 tengahari Selasa lalu, sejarah baru tercipta apabila Mohd. Noor Mat Amin berjaya menamat pendakian ke puncak Gunung Kinabalu untuk kali ke-111 dalam masa 111 hari.
Kejayaan pendaki solo itu melayakkan namanya diabadikan dalam Malaysia Book of Records sebagai pendaki pertama melakukan ekspedisi penuh berisiko dan berbahaya itu.
Sejurus menjejakkan kaki di Gerbang Timpohon, Taman Kinabalu, Kundasang, iaitu tempat permulaan dan penamat pendakian, Mohd. Noor mengucapkan syukur yang tidak terhingga.
Nadanya tenang tetapi gembira sambil mengucapkan rasa syukur: "Alhamdulillah, tiada perkataan mampu diucapkan dan syukur kerana dapat selesaikan misi ini dengan jayanya. Bagi saya ini bukan kekuatan saya tetapi rahmat Allah yang menjayakan misi ini."
Dengan kejayaan itu, bermakna Mohd. Noor perlu menyempurnakan satu lagi pendakian sebanyak 111 kaki menaiki anak-anak tangga Menara Kuala Lumpur, sebelum layak melakar nama dalam Guinness World of Records.
Projek Pendakian Solo 1Malaysia 2009-2010 yang bertemakan 1Pendakian, 1Kemuncak dan 1Malaysia itu dijangka mengambil masa lima bulan untuk disempurnakan.
Melalui 111 pendakian tanpa henti di Gunung Kinabalu, Mohd. Noor sebenarnya sudah melalui perjalanan sejauh 1,935.84 kilometer (km) melalui pelbagai bentuk rupa muka bumi, anak-anak tangga, cerun dan lembah yang berbahaya.
Perjalanan mendaki dan menurun yang dimulakan setiap hari dari Gerbang Timpohon itu secara puratanya mengambil masa lapan jam sehari membabitkan perjalanan sejauh 17.44 km.
Menurut jurugambar Utusan Malaysia itu, nilai positif yang perlu dicontohi melalui kejayaan fasa projek itu ialah semangat dan rasa tidak putus asa untuk berjaya.
Bukan aktiviti memanjat gunung atau mendaki anak tangga itu yang perlu dicontohi tetapi mesej sebenar iaitu tidak ada apa yang mustahil jika yakin dengan kebolehan diri sendiri.
Kerja menakluk gunung itu bukan sahaja memerlukan kekuatan mental dan fizikal tetapi juga harus berdepan dengan keadaan cuaca tidak menentu seperti hujan, kabus, angin kencang dan ribut.
Ekspedisi ke puncak Kinabalu dengan ketinggian 4095.2 meter dari paras laut dan merupakan gunung tertinggi di Asia Tenggara itu, harus menyusuri lembah, jurang dan gaung yang berbeza muka buminya.
Menceritakan pengalaman mendaki selama tiga bulan 20 hari itu, banyak pengalaman baru sama ada pahit atau manis menjadi kenangan Mohd. Noor yang mula jatuh hati dengan keunikan gunung tersebut.
Katanya, projek anjuran Kelab Rekreasi Kota dan Universiti Malaysia Sabah (UMS) itu benar-benar menguji semangat dan kekuatan mental serta fizikalnya tetapi tetap tidak tunduk dengan cabaran tersebut.
Antara pendakian mencabar katanya, adalah pendakian ke-7 yang mana kabus tebal dengan jarak penglihatan tidak sampai lima meter dan keadaan itu menyukarkan perjalanan.
Selain itu kata Mohd. Noor, pada pendakian ke-15, hujan turun dengan lebat di sepanjang perjalanan sekali gus membuatkan kaki dan tangannya kebas akibat terlalu sejuk.
"Kesejukan itu sehingga mencecah lima darjah selsius, inilah cuaca paling sejuk pernah dialami sepanjang pendakian, namun saya berjaya juga menyempurnakan misi walaupun terpaksa ambil masa kira-kira 13 jam untuk menamatkan pendakian," ujarnya.
Kesejukan tersebut katanya, mengakibatkan lopak-lopak air tidak jauh dari puncak beku dan menjadi ais malah boleh dipegang seolah-olah kepingan kaca.
Melalui pendakian keesokannya pula kata Mohd. Noor, ujian lebih getir dilalui kerana bukan sekadar hujan biasa tetapi hujan lebat sehingga menghasilkan 'air terjun'.
Arus deras
Jelasnya, air terjun itu turun dari puncak hingga menyebabkan satu arus besar terbentuk dan menuruni trek pendakian dengan begitu deras. Misi tersebut terpaksa ditangguhkan atas faktor keselamatan.
Disangka tidak ada lagi cabaran tetapi pendaki solo negara berumur 43 tahun itu silap kerana sepanjang minggu berkenaan cuaca buruk melanda seolah-olah sengaja mengujinya.
"Pada pendakian ke-15 saya dan krew pendakian terpaksa turun dari puncak dalam keadaan merangkak kerana ribut kecil melanda sejurus tiba di puncak itu kira-kira pukul 5.10 petang.
"Kami terpaksa berbuat demikian untuk mengurangkan rintangan angin bagi mengelak badan masing-masing melayang," katanya yang ketika itu ditemani jurupandu, Maidin Sampot dan seorang penuntut UMS, Daniel Luhatngau.
Selepas sekian lama hasrat melakukan pendakian dua kali sehari tidak kesampaian disebabkan cuaca, Mohd. Noor berjaya berbuat demikian melalui pendakian ke-41 dan 42 pada 11 Februari lalu.
Pendakian ke-50 pula adalah hari yang istimewa kerana turut ditemani isteri, Rosmawati Mohd. dan anaknya, Muhammad Shahrulnizam serta Naib Canselor UMS, Prof. Datuk Dr. Kamaruzaman Ampon.
Insan-insan tersebut, katanya, begitu istimewa kerana menjadi pendokong utama dalam merealisasi projek tersebut apatah disambut isteri dan anak di puncak dalam keadaan cuaca baik.
Selain sejuk melampau, dia juga mengalami cuaca sebaliknya iaitu kepanasan sehingga 42 darjah selsius melalui pendakian ke-63 hingga mengakibatkan banyak pokok renek mati akibat kepanasan.
Keadaan itu juga ujarnya, membuatkan kolam takungan yang terletak berhampiran puncak kering kontang dan difahamkan situasi berkenaan pernah terjadi sekitar tahun 80-an.
"Pada pendakian ke-95 pula, angin selaju 60 km sejam melanda sebelum tiba di puncak dan keadaan saya waktu itu sakit di bahagian betis dan kaki akibat kesan pendakian berterusan," ujarnya.
Sebelum beberapa hari menamatkan misi itu, dia membuat kejutan akhir dengan melakukan tiga pendakian dalam masa dua hari iaitu pada Ahad dan Isnin lalu.
Pendakian itu adalah ekspedisi bagi kali ke-107, 108 dan 109 yang dilakukan untuk mengejar semula satu pendakian yang gagal dilakukan sebelum ini akibat cuaca buruk.
Saat paling tidak dapat dilupakannya sejurus menamatkan pendakian terakhir iaitu yang ke-111 kali, apabila disambut oleh Pengerusi Eksekutif Kumpulan Utusan, Tan Sri Mohamed Hashim Ahmad Makaruddin dan Penolong Ketua Pengarang 1, Zaini Hassan.
Turut serta Timbalan Naib Canselor UMS, Prof. Madya Dr. Kassim Mansor.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket