Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Didik seks melalui media

KES pembuangan bayi merupakan masalah yang tiada noktah. Kita tidak boleh hanya menggeleng kepala dan menyumpah pelakunya.
Apakah yang boleh kita lakukan sekarang supaya tidak ada lagi bayi yang dibuang serta tiada kehamilan luar nikah? Tindakan kita dengan memberi pendidikan agama, nasihat, teguran, kritikan dan ulasan mungkin akan lambat untuk nampak keberhasilannya.
Masalah ini banyak melibatkan orang Melayu dan sedikit sekali kaum lain. Ini bukanlah bermakna kaum lain tidak melakukan hubungan luar nikah tetapi bagi kaum lain fikiran mereka mungkin lebih terbuka dalam menghadapi masalah ini.
Cuba kita ambil contoh sekiranya gadis Cina melakukan hubungan luar nikah dan disebabkan takut hamil mereka mungkin akan meminta nasihat daripada kawan, saudara atau keluarga. Nasihat yang diterima mungkin dapat menyelamatkan daripada proses kehamilan terjadi.
Sekiranya gadis Melayu melakukan hubungan luar nikah mereka pastinya tidak berani meminta nasihat daripada kawan dan keluarga disebabkan malu serta takut dimarahi.
Ini akan membuatkan mereka tidak mendapat apa-apa nasihat untuk mencegah kehamilan. Pada peringkat awal mereka akan terasa agak takut dan panik atau mungkin juga mereka tidak berbuat apa-apa dengan harapan kehamilan tidak terjadi. Proses ini berlaku berbulan dan apabila diketahui kehamilan berlaku ia sudah terlambat.
Saya cadangkan pihak-pihak tertentu seperti NGO atau kerajaan memulakan pendidikan pencegahan kehamilan melalui media massa seperti akhbar dan televisyen.
Anak-anak muda kita perlu dididik tentang penggunaan kondom dan pil pencegah kehamilan juga alat pencegah kehamilan seperti IUD dan di mana ia boleh didapati. Mereka juga perlu dididik tentang tanda-tanda kehamilan. Apa yang saya cadangkan di atas adalah seperti mana langkah pihak hospital menyediakan jarum suntikan kepada penagih dadah untuk mengelakkan HIV.
Ini bukanlah bermaksud kita menggalakkan pemuda kita menjadi penagih tetapi sekurang-kurangnya kita sudah cuba menjauhkan masalah yang lebih besar iaitu HIV.
Saya hargai langkah Utusan Malaysia melancarkan kempen Kami Prihatin untuk menyelamatkan bayi yang ditinggalkan. Saya juga cadangkan Pendidikan Pencegahan Kehamilan dimasukkan dalam kempen ini.
Elok juga diadakan talian khas supaya dapat dihubungi oleh mereka yang bermasalah ini untuk mendapatkan khidmat nasihat tanpa perlu mendedahkan identiti diri.
Bayi yang diselamatkan akan dapat terus hidup di bawah jagaan pihak tertentu atau sebagai anak angkat. Masalah yang timbul ialah apabila beliau telah dewasa dan mengetahui siapa dirinya. Ini akan menyebabkan kecelaruan dalam hidupnya dan beliau mungkin akan merasa rendah diri, memberontak atau pendendam.
Pada ketika ini beliau mungkin akan menjadi masalah pada keluarga angkatnya dan masyarakat. Jadi masalah pembuangan bayi tidak selesai dengan hanya kita menyelamatkan bayi ini dan membesarkannya.
Kita perlu fikirkan tindakan segera kerana sekiranya sehari kita lewat bertindak maka sembilan bulan lagi kita akan menerima lagi mayat bayi yang dibuang.
Seandainya hari ini kita mula memberikan pendidikan pencegahan kehamilan serta kaedah-kaedahnya saya pasti masalah ini akan berkurangan atau hilang terus selepas sembilan bulan akan datang.
Mungkin ada yang berpendapat cadangan ini akan mengundang masalah perzinaan pula. Bagi saya biarlah kita selesaikan masalah yang besar ini dulu kemudian kita cuba betulkan kembali punca masalah ini, mungkin dengan pendidikan agama dan penyerapan nilai ketakwaan dalam diri pelajar sekolah.
Saya akui pendapat saya di atas bukanlah cara penyelesaian yang terbaik dan banyak juga kesan yang tidak baik tetapi adalah diharapkan kaedah itu akan dapat menyekat masalah kehamilan luar nikah serta pembuangan bayi menjadi parah.
Bagi mereka yang tidak bersetuju dengan cadangan saya, saya minta marilah kita bersama-sama mengeluarkan pendapat yang berdasarkan fakta dan kaedah yang lebih baik untuk mengurangkan dan menghapuskan masalah di atas dengan segera.
Semoga dengan cara ini kita tidak lagi akan berjumpa dengan mayat bayi didalam longkang, tong sampah, masjid atau surau.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket