Tanggungjawab pemilik dan pengusaha restoran untuk mendapatkan sijil halal dan mempamerkan logo halal di premis masing-masing. - UTUSAN/IRWAN MAJID
SETIAP kali menjelang Ramadan persoalan makanan halal dan haram menjadi isu yang menggamatkan umat Islam. Beberapa hari lalu timbul perdebatan sajian makanan di hotel-hotel untuk 'buffet Ramadan' kerana tidak semua hotel yang menyediakannya memperoleh sijil halal yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atau Majlis Agama Islam Negeri (MAIN).
Pihak hotel pula mendakwa, di samping memerlukan perbelanjaan besar untuk melakukan pemisahan dapur dan peralatan memasak bagi memenuhi piawaian halal, proses mendapatkan sijil juga memeritkan. Ia memerlukan masa yang panjang setelah kebenaran yang diberikan kepada pihak swasta sebelumnya ditarik balik.
Persoalan mendapatkan makanan halal sebenarnya sudah lama dikesali pengguna kerana ada pengusaha tidak peka dengan keperluan khusus umat Islam. Setelah mendapat pengiktirafan halal, ada pengusaha mula mencampuradukkan bekas penyimpanan bahan mentah atas masalah menjimatkan kos.
Persoalan ini sebenarnya tidak boleh diselesaikan sepenuhnya kerana masing-masing mempunyai alasan. Pihak Jakim akan mendakwa, untuk memenuhi piawaian halal mereka memerlukan semakan yang teliti dan ia dilakukan dalam keadaan 'kain yang singkat'. Tidak mempunyai kakitangan yang mencukupi manakala pengusaha pula tidak sanggup menunggu kerana makin lama menunggu mengakibatkan kecairan tunai tersekat disebabkan pelaburan besar tidak mendatangkan pulangan modal yang cepat.
Apa yang lebih penting adalah menanamkan kesedaran kepada pengguna. Dalam falsafah kepenggunaan, kuasa yang ada padanya hendaklah digunakan dengan baik, yakni memboikot premis yang tidak mematuhi piawaian halal. Bagaimanapun, disebabkan corak penggunaan di Malaysia sudah banyak berubah, daripada menyediakan sendiri bahan mentah kepada membelinya di pasar raya disebabkan kesuntukan masa dengan kerjaya, maka boikot boleh menjejaskan penyediaan makanan untuk keluarga.
Sebagai pengguna Islam, kita hendaklah memahami bahawa memperoleh makanan halal adalah kewajipan yang tidak boleh dipandang ringan. Sebelum membeli, kita diwajibkan memeriksa kandungan bahan yang dijual itu mengandungi bahan halal ataupun tidak. Tetapi, pihak pengeluar lebih bijak menjenamakan produk mereka, dengan nama baru yang kadangkala mengelirukan. Perincian kandungan bahan sengaja disembunyikan. Mereka lebih gemar menggunakan istilah saintifik, yang tidak semua orang memahaminya.
Memilih makanan halal merupakan ketetapan yang mutlak dan muktamad daripada Allah. Ketetapan itu tidak boleh dipinda oleh sesiapa pun. Ia termasuk bahan-bahan asas yang dihasilkan daripada punca yang haram misalnya khinzir dan arak. Manakala pihak pembekal pula merasakan inilah peluang untuk mereka melonjakkan jualan kerana bahan-bahan itu dikatakan mempunyai perisa yang lazat, lebih tahan lama dan lembut.
Masyarakat Islam mestilah memahami, bahan-bahan makanan yang dihasilkan daripada khinzir misalnya diharamkan kerana kandungan virus di dalamnya boleh mendatangkan kemudaratan besar. Suatu ketika dulu, sebelum teknologi mengangkut sampah dipermodenkan, khinzir digunakan untuk membersihkan sampah sarap di kawasan-kawasan yang tidak sanggup dilakukan oleh manusia.
Khinzir akan dilepaskan pada waktu malam terutamanya di lorong-lorong yang sempit. Oleh kerana kaedah pemakanan khinzir yang kotor, bahan buangan seperti najis, ulat dan cacing menjadi bahan makanannya. Khinzir kemudiannya menghadamkan sisa-sisa sampah manakala virus dan cacing yang dimakannya tidak mati, ia terus membiak dalam tubuh badannya. Virus dan cacing itu kemudian berpindah kepada manusia apabila menjadikan daging khinzir sebagai bahan makanan.
Pengharaman arak berdasarkan proses pemeraman sekian lama. Proses pemeraman itu memerlukan bahan pengawet tertentu bagi mengekalkan kesegaran. Apabila sebatian bahan kimia itu bergabung dalam proses pemeraman itu, ia akan menghadirkan sebatian baru yang boleh memudaratkan manusia. Boleh mengakibatkan organ dalaman menjadi kacau dan seterusnya membahayakan kehidupan.
Dalam satu hadis, Rasulullah SAW bersabda: Daripada Salman al-Farisi semasa Rasulullah SAW ditanya tentang hukum lemak, keju dan keldai hutan, Nabi Muhammad SAW menjelaskan bahawa apa yang dihalalkan di dalam kitab Allah adalah halal dan apa yang diharamkan-Nya adalah haram, manakala apa yang didiamkan, ada kemaafan bagi kamu. Allah SWT memerintahkan agar manusia memakan makanan yang sifatnya halal dan thayyib iaitu lazat, baik dan menyihatkan. Malah al-Quran menyenaraikan pelbagai jenis makanan yang zat seperti ikan, madu, buah-buahan, lemak dan minyak untuk dimakan.
Firman Allah dalam surah al-Mu'minun ayat 19 yang bermaksud: Kemudian, kami tumbuhkan kamu dengan air itu, kebun-kebun tamar (kurma) dan anggur. Kamu beroleh dalam kebun-kebun itu (pelbagai jenis lagi) buah-buahan yang banyak, dan dari kebun-kebun itulah kamu beroleh rezeki penghidupan kamu.
Al-Quran sesungguhnya mengecam mereka yang mengharamkan rezeki halal yang disediakan oleh Allah kepada manusia. Dalam hal ini, Allah SWT berfirman dalam surah Yunus ayat 59 yang bermaksud: Katakanlah (kepada kaum yang mengada-adakan sesuatu hukum): Sudahkah kamu nampak baik buruknya sesuatu yang diturunkan Allah untuk manfaat kamu itu hingga dapat kamu jadikan sebahagian daripadanya haram dan sebahagiannya lagi halal? Katakanlah (kepada mereka): Adakah Allah izinkan bagi kamu berbuat demikian atau kamu hanya mengada-adakan secara dusta terhadap Allah? Dia (Allah) menciptakan untuk kamu apa yang ada di bumi seluruhnya. (Surah al-Baqarah ayat 29).
Makanan memberikan tenaga dan meninggalkan pengaruh kepada kehidupan. Selain menjamin kelangsungan hidup, membantu proses pertumbuhan, mengekalkan kesihatan, makanan membantu memperkembangkan kecerdasan emosi dan psikologi. Jika mengambil makanan daripada sumber tidak halal, ia turut menggugat kesihatan mental misalnya dengan meminum arak, kandungan alkohol akan menyebabkan pemikiran tidak stabil.
Dalam dunia perisikan, banyak rahsia negara ikut terdedah. Seseorang yang mabuk, khayal dan tidak stabil akan menghasilkan tindakan yang negatif. Tindakan itu bukan sahaja merosakkan diri sendiri, bahkan melibatkan orang lain. Seseorang yang mabuk, sanggup melakukan apa sahaja termasuk membocorkan rahsia negara.
Seorang ulama besar, al-Harali berpendapat jenis makanan dan minuman yang diambil boleh mempengaruhi jiwa dan sifat-sifat mental pemakannya. Justeru alasan al-Quran cukup kuat apabila ia mengharamkan arak, bangkai, darah dan daging khinzir kerana ia akan memberi kesan atau mudarat ke atas jiwa manusia.
Sesuatu makanan yang dihalalkan oleh Islam sudah pasti akan memberi kebaikan kepada manusia dan tidak akan membawa kemudaratan. Begitulah sebaliknya sesuatu yang diharam itu sudah tentu akan memudaratkan manusia.
Islam juga menetapkan sesuatu makanan yang dianggap halal tetapi cara mendapatkannya tidak halal adalah haram untuk dimakan. Sebagai contoh barang curi atau harta yang dirampas, makan harta anak yatim dan memakan harta benda yang diperoleh secara riba. Rasulullah SAW juga mengaitkan antara termakbulnya doa dengan makanan halal.
Beliau bersabda sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang bermaksud:Wahai seluruh manusia. Sesungguhnya Allah Maha Baik. Dia tidak menerima (sesuatu) kecuali yang baik. Dia memerintahkan kaum mukmin sebagaimana memerintahkan para Rasul dengan firman-Nya, 'Wahai Rasul, makanlah rezeki yang baik yang telah kami anugerahkan kepadamu' (kata perawi). Rasul kemudian menjelaskan seorang pejalan kaki, comot dan kotor, menadahkan kedua tangannya ke langit berdoa, 'Wahai Tuhan, wahai Tuhan', (tetapi) makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram, makan daripada barang haram, maka bagaimana mungkin ia dimakbulkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan