Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Isu madrasah diheret ke tahun 2012

TIRAI 2012, yang bakal dibuka beberapa hari lagi, mengheret bersama pelbagai masalah pada tahun sebelumnya seperti isu Madrasah Salihiah yang tidak dapat diselesaikan oleh kerajaan Pas Kedah.
Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak terpaksa menyebut latar belakangnya sebagai graduan Universiti Al-Azhar yang dikatakan tahu mengenai hukum hakam, untuk meyakinkan masyarakat terhadap keputusan untuk merobohkan madrasah itu.
Namun bagi ahli kariah madrasah itu, Pas ternyata gagal membela syiar Islam walaupun sering melaungkan mahu memperjuangkan Islam.
Malahan mereka tidak nampak kesungguhan kerajaan negeri mahu menegakkan syiar Islam di negeri jelapang padi ini bahkan syiar yang sedia ada hendak dirobohkan pula untuk memberi laluan kepada pembinaan kompleks beli-belah.
Hakikatnya, tiada pihak yang menolak pembangunan tetapi keputusan mengorbankan madrasah berusia lebih 100 tahun itu di tapak tanah wakaf khas, adalah sesuatu yang tidak kena dan tidak diterima rakyat khususnya masyarakat Islam.
Hujah Pas ialah mereka mendakwa bertindak betul mengikut hukum hakam kerana tanah wakaf itu diambil alih menggunakan kaedah istibdal iaitu wakaf ganti atau pindah wakaf yang kononnya bagi mendapat manfaat yang lebih besar.
Ya, memang betul kaedah istibdal bagi tanah wakaf khas hukumnya adalah harus sebagaimana keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke-4 bersidang pada 13-14 April 1982. (rujuk http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/saham-wakaf-dan-wakaf-ganti-wakaf-ibdal).
Berdasarkan keputusan itu, fatwa pertama yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri pada 9 Jun 2011 yang menegaskan tanah wakaf itu perlu dikekalkan telah dipinda pada 4 Julai 2011 untuk membenarkan istibdal ke atas tanah wakaf madrasah itu.
Namun, dalam kes madrasah itu, terdapat bantahan umum kerana maslahah ammah atau kepentingan umum tergugat akibat keputusan berkenaan. Ini kerana madrasah yang berfungsi sebagai surau itu masih digunakan dan tidak luput manfaatnya.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim menjelaskan, disebabkan kemaslahatan itu maka kaedah istibdal itu tidak boleh dilaksanakan.
"Pemerintah perlu bijak untuk membuat keputusan yang memihak kepada kepentingan umum rakyat dan bagi kes madrasah ini maslahah ammah adalah perkara pertama yang sepatutnya dirujuk dan ia mengatasi istibdal itu," katanya yang merupakan seorang graduan Universiti Al-Azhar (1987) dan Universiti Darul Ulum Kaherah (1997).
Ini sejajar dengan pandangan seorang ulama termahsyur, Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam kitab al-Fiqhul Islami Wa Adillatuh juzuk 8 halaman 221 yang menyatakan bahawa terdapat syarat-syarat jika istibdal hendak dilakukan terhadap tanah wakaf khas.
Antaranya, syarat pertama ialah harta wakaf itu mestilah luput seluruh manfaatnya, yakni tiada langsung manfaatnya. Syarat kedua, harta wakaf itu tidak lagi mempunyai hasil untuk dimaju atau dibangunkan.
Justeru, Bendahari dan Pemegang Amanah Tanah Wakaf madrasah itu, Fadzil Ishak, 61, berkata, seluruh ahli kariahnya tidak nampak mengapa tanah wakaf tersebut perlu diambil alih dengan cara sedemikian sedangkan madrasah itu masih diimarahkan dengan pelbagai program.
Dengan rasa hormat terhadap Azizan dan kerajaan negeri, beliau berpendapat tentu ada jalan keluar kepada masalah ini dengan penyelesaian yang diterima oleh semua pihak.
Lebih-lebih lagi sentimen waktu ini menunjukkan tindakan merobohkan madrasah itu akan merugikan bukan sahaja masyarakat Islam setempat bahkan imej kerajaan negeri sendiri akan tercalar.
Mana-mana orang Islam, jika diperiksa dalam lubuk hatinya, adakah mereka meredhakan madrasah yang dibina atas tanah wakaf khas, menjadi tempat ibadat dan sujud kepada Allah hendak dirobohkan begitu sahaja untuk diganti dengan kompleks beli-belah?
Selain itu, kerajaan negeri melalui Majlis Agama Islam Negeri Kedah disyaratkan agar menyediakan tanah baru sebagai ganti sebagaimana keputusan pindaan jawatankuasa fatwa negeri itu, tetapi sehingga waktu ini tanah sesuai untuk tujuan gantian itu tiada.
Pihak madrasah juga, pada 3 November 2011 meminta agar jawatankuasa fatwa menyemak semula keputusan pindaan fatwa itu dan sehingga waktu ini keputusan semakan masih belum dikeluarkan.
Justeru, ahli kariah dan masyarakat Islam kawasan itu tidak mempunyai pilihan melainkan mempertahankan madrasah tersebut daripada dirobohkan.
Sewajarnya langkah berkompromi dengan ahli kariah diambil bagi memastikan kepentingan semua pihak terbela dan pada masa yang sama syarikat pemaju boleh meneruskan projek pembinaan tanpa mengusik tapak tanah wakaf berkeluasan cuma 0.08 hektar itu.
Jika langkah kompromi itu tidak diambil maka 2012 bakal menyaksikan isu tersebut terus tidak selesai berikutan semua pihak tetap tidak berganjak dengan pendirian mereka.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket