Selamat datang

Powered By Blogger

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Persengketaan dan kemarau Somalia akhirnya jadi bencana


HAMPIR seluruh rakyat Malaysia mengakui ada kesedihan yang menyelubungi emosi ketika Hari Raya Aidilfitri pada tahun ini. Kesedihan kerana dua tragedi yang menyebabkan rakyat Malaysia terkorban, iaitu tragedi kemalangan maut yang berlaku sepanjang Ops Sikap 24.
Namun demikian, tragedi ini tidaklah meruntun emosi secara meluas berbanding gugurnya seorang wira negara ketika menyertai misi kemanusiaan di Somalia pada 2 September 2011.
Noramfaizul Mohd Noor yang telah menyertai beberapa kali misi kemanusiaan melaksanakan tugasnya dengan baik sehingga rakan-rakan media yang bersamanya memuji sikap itu. Sesungguhnya Allahyarham Noramfaizul adalah ikon sebuah keberanian dan kesukarelawaan anak Malaysia yang akan dibanggakan oleh seluruh lapisan masyarakat.
Menariknya, beberapa komen yang turut digambarkan oleh rakan-rakan media yang menyertai misi itu mengenai apa yang berlaku di Somalia. Somalia berhadapan dengan konflik dan sengketa kaum sejak 20 tahun lalu. Sejak tahun 1991, bumi Somalia tidak pernah aman, sentiasa berkonflik dan ada kematian kerana terkena tembakan sama ada peluru sesat ataupun sasaran puak-puak yang bersengketa.
Beberapa bulan lalu, Somalia menjadi bertambah buruk apabila kemarau panjang telah menyebabkan enam buah wilayah telah diisytiharkan berada dalam zon maut.
Anggaran pihak tertentu adalah setiap hari ada kematian sehingga tiga ratus orang akibat kebuluran. Jika hujan tidak turun menjelang Oktober ini, lebih 3 juta rakyat Somalia akan berhadapan dengan krisis makanan yang lebih parah.
Gambaran sedemikian, sebagaimana dinilai oleh seorang anak watan yang telah mengungsi selama lebih 22 tahun ke negara asing mencari kehidupan yang lebih baik, Abdi Salam Hussein, 52, jelas membuktikan betapa tidak aman lagi kehidupan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat negara tersebut.
Beliau turut mengingati bahawa Mogadishu bukan lagi sebuah syurga, tetapi neraka dan bandar berhantu. Ini sesuai dengan gambaran Allah SWT dalam al-Quran yang bermaksud:"Selain dari itu, tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, dengan itu tidakkah mereka memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang dahulu dari mereka (yang telah dibinasakan dengan sebab dosa-dosanya)?
"Orang-orang itu lebih ramai dari mereka, dan lebih dari mereka tentang kekuatan tenaga dan tentang kesan-kesan usaha pembangunan di muka bumi. Dalam pada itu apa yang telah diusahakan oleh orang-orang itu, tidak dapat menolongnya sedikit pun. (Maksud al-Quran Surah Al-Mukmin ayat 82).
Peristiwa ini dapat memberi pelajaran dan pengajaran yang boleh rakyat Malaysia pelajari dari kesukaran hidup rakyat Somalia ialah demi mendapatkan sesuap nasi, mereka sanggup keluar dari kampung halaman berhari-hari dan mengharungi batas-batas kepedihan dan kelaparan.
Malah rumah dan apa yang dimiliki sebelumnya ditinggalkan kerana yang penting ialah perut mahu diisi, anak-anak sentiasa menangis kelaparan dan tidak sanggup lagi melihat kematian. Tragedi tersebut akan membuka mata hati dan fikiran orang yang berfikir kecuali mereka yang kering hatinya.
Kepedihan itu sepatutnya tidak beralun begitu panjang, kematian sebahagian besarnya mungkin boleh dikurangkan jika antara rakyat dan pemimpin bersatu iltizam untuk mengatasi apa sahaja masalah. Tetapi, kerana konflik kepentingan, sebahagian kumpulan rakyat atas nama perjuangan politik sanggup menyiksa rakan-rakan senegaranya dengan tidak membenarkan sebarang bentuk bantuan kemanusiaan tiba.
Sikap sedemikian adalah satu petunjuk bahawa manusia sudah hilang nilai-nilai kemanusiaan dalam dirinya sendiri.
Sejak kejatuhan kerajaan pimpinan Mohammed Siad Bare pada tahun 1991, Somalia tidak pernah lekang daripada perebutan kuasa di mana beberapa suku kaum saling bertindak balas sesama mereka. Hakikat ini telah dijelaskan oleh Allah SWT dalam al-Quran Surah al-Baqarah ayat 251.
Laporan wartawan Malaysia turut memberikan kita gambaran betapa sukarnya menjalani hidup di Somalia sehingga penduduknya tidak mempunyai wang untuk membeli kain kafan.
Mereka yang mati sebahagian besarnya terpaksa dibungkus dengan kotak sebelum dikebumikan. Inilah realiti kehidupan yang tidak sanggup kita alami di Malaysia.
Realiti ini tentunya tidak sampai ke peringkat yang paling menyayat hati jika kita sentiasa mengingatkan diri kita agar hidup dalam suasana saling persefahaman dan bersatu padu.
Pendedahan media mengenai apa yang berlaku di Somalia jelas menggambarkan satu suasana yang amat menakutkan, setelah bersengketa negara porak peranda dan kemarau pun tiba. Betapa siksanya kalau setiap hari bergelumang dengan konflik dan peperangan ini.
Kepada Noramfaizul sebenarnya telah membuka banyak pengajaran kepada rakyat Malaysia mengenai erti keamanan dan kasih sayang, maka sewajarnya kita sedekahkah al-Fatihah kepadanya.
Jika tragedi tidak menimpa Noramfaizul, mungkin ramai di antara kita kurang memberikan perhatian kepada kebuluran yang berlaku di Somalia, dan bagaimana siksanya hidup dalam kemelut kepentingan kuasa.

Tiada ulasan:

Carian pintas artikel blog ini

Blog lain

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Photobucket